Hemförsäkringar med rättsskydd

Vilka försäkringsbolag har bäst rättsskydd i sina hemförsäkringar?

• Vilka försäkringsbolag har bäst rättsskydd i sina hemförsäkringar?
  • Påverkas ersättningsbeloppet av vilken nivå (liten/stor) på försäkringen man har eller hur högt lösöre man har försäkrat?
  • Skiljer sig ersättningsbeloppet beroende på vem som står som slutlig förlorare i tvistemålet, dvs den som blir betalningsskyldig rättegångskostnaderna?
  • Kan man få ekonomiskt stöd från brottsofferfonden som ett komplement till sin rättsskyddet i sin hemförsäkring?

Bakgrund
Jag såg en dokumentär om en svensk bedrägerihärva som slutade i tingsrätten som ett tvistemål. I slutet av dokumentären berättade en person att han fick rätten på sin sida, men på grund av att motparten gått under jord och varit frånvarande hela rättegången kunde inte rätten göra betalningsanspråk mot dem, varvid den vinnande parten istället blev betalningsskyldig alla rättegångskostnader. Personen berättade att hans försäkringsbolag täckte upp cirka 100 000 / 160 000 kr av “hans” rättegångskostnader. Jag tyckte det lät som en väldigt stor (bra) summa och jag blev nyfiken på vad Folksam som är mitt eget försäkringsbolag täcker om jag själv skulle hamna i en tvist.

På mitt försäkringsbesked står det att de endast täcker 20% av skadekostnaderna, vilket bara skulle motsvara knappa 30 000 kr enligt ovanstående exempel. Jag skulle alltså själv behöva stå för 130 000 kr, vilket låter helt vrickat. Att få 20% ekonomiskt stöd låter väldigt bra när det handlar om några tusenlappar i totala kostnader, men när beloppen börjar närma sig 4-5 siffror är det ett väldigt knapphändigt stöd. Jag kan tänka mig att den stora majoriteten som inte har miljoner på börsen eller stora buffertar råkar illa ut ekonomiskt om de inte får rätt stöd av sina försäkringsbolag.

Jag är inte säker överhuvudtaget, men som det verkar när jag läser försäkringsbeskedet täcker rättsskyddet endast 20%. Det är åtminstone betydligt rimligare att man själv står för 20% än att försäkringsbolaget står för 20%, om det nu är så det fungerar.

Mina funderingar på vilka hemförsäkringar som har bäst rättsskydd kvarstår.

Bor du i villa? Vet inte om det gör någon skillnad, men jag orkade bara läsa villkoren för hemförsäkring villa hos Folksam.

Sid 73 i villkoren hos Folksam står det, självrisk 20 % dock lägst 1800kr

Max 300.000 kr i ersättning

Länsförsäkringar verkar ha självrisk om 20 %, dock minst grundskälvrisken samt max 340 tkr i ersättning

1 gillning

I mitt fall, lägenhet, men onekligen ett intressant villkor om ersättningen i tvistemål är annorlunda baserat på boendeform.

Har du möjlighet att dela var i villkoren och vilka villkor du läser att Folksam är så dåliga i just din försäkring?