Håller på att ta reda på vilken villahemförsäkring jag ska välja, det är en djungel men det jag kommer fram till är om man jämför villaförsäkringar så skiljer det inte så värst mycket. Sajten konsumenteras.se har en utmärkt redogörelse för skillnaderna mellan dom olika bolagens villaförsäkringar.
Men när jag väl har valt bolag så ska jag nu även välja vilken självrisk jag vill ha, ju högre självrisk desto billigare försäkring.
Min tanke med en villahemförsäkring är att den ska hjälpa mig ekonomiskt om en katastrof sker, tex huset brinner ner, stor vattenskada och dylikt. Jag behöver inte att försäkringsbolaget ger mig 1 000 kr för att min sons cykel blir stulen, jag går inte under för det. Med anledning av detta så tänker jag mig att en hög självrisk passar mig.
Vad är era tankar kring mitt resonemang? Vad har ni valt för självrisk och varför? Behöver ett bollplank.
Jag ändrade självrisken på hem å villa försäkringen för närmare 15 år sen när alla försäkringar gick upp ganska kraftigt… Ändrade självrisken till 6.000 kr å de va så pass mycke billigare att efter 3 år så va va de jämnt upp me dom 6.000… Min tanke va liknande att om de blir totalskada så är man försäkrad för en billigare peng än ha låg självrisk å dyrare försäkring…
Jag håller med och resonerar ungefär som du. Tog en högre självrisk när jag bytte senast, och använder jag inte försäkringen mer än vartannat år (osannolikt) blir det här billigare.
Med tanke på att jag aldrig någonsin använt en försäkring så kändes hög självrisk och billigare premie ett självklart val. Om man behöver använda försäkringen för vattenskada eller dylikt är några tusenlappar en piss i nilen👊
Det beror till viss del oxå beroende på hur stora skillnaderna blir i pris.
Nu bor jag i bostadsrätt men när jag senast kollade på villahemförsäkring så tyckte jag personligen att 15000kr i självrisk på villabyggnaden och 1500kr i självrisk på hemförsäkringsdelen var det som jag tyckte gav mest “bang for the buck”
Det gav inte så stor rabatt att höja självrisken på hemförsäkringsdelen och det är rätt stor skillnad i att betala 1500kr i självrisk för t.ex. läkarbesök utomlands, cykelstöld etc mot att betala 15 000kr.
Däremot om det blir en vattenskada för 200 000kr så känns det inte lika kännbart psykologiskt att betala 15 000kr.
Så mitt tips blir att be om offerter med olika självrisker och gör en snabb överslagsräkning på hur mycket rabatt det blir och hur många år skadefri du behöver vara innan du har gått + på det.
Du behöver titta på hur du bor vs. villkoren mer i detalj. En vanlig grej i en dyrare försäkring är att det inte görs åldersavdrag. Just åldersavdrag kan annars reducera ersättningen en hel del.
När jag tittade på detta var Gjensidige de som hade den billigaste försäkringen. De hade högst självrisk och minst lull-lull. Dock var merkostnaden för lägre självrisk och mer lull-lull ändå så liten att det inte lönade sig att byta.
Väljer Maximal självrisk. Om premiefördelen är rimlig Vi har använt hemförsäkringen 0 gånger på 40 år.
OM vi haft normal självrisk skulle vi anmält skada totalt 4 ggr men ersättningen skulle bara blivit några tusenlappar alla gångerna. Besväret tillkommer. Sammantaget varit mycket lönsamt över tid med hög självrisk.
En tumregel är att hälften av premien går till administration dvs om risken är normal eller lägre för dig så gör du rejäl förtjänst på att ha hög självrisk eller inte försäkra alls mot smällar du klarar bra själv.