Hemförsäkringens djungel, suck!

Fick nytt försäkringsbrev inför förnyelse av hemförsäkring hos LF. Är Guldkund så får kostnadsfritt kort och rabatt på försäkringarna.

Men deras Mellan skulle nu ändå kosta mig 2 318 kr/år med 1 400 i självrisk för lösöre och bostadsrättstillägg. I Mellan ingår Allrisk också. Med deras Bas-version kommer jag ner till istället ner till 1 588 kr/år. Då ingår inte Allrisk.

Så jag kikade på andra bolag. Hedvig är ju kända för att vara billiga. Med Hedvigs Bas kostar det 1 068 kr/år. Utan Allrisk.

LF är alltså 50 % dyrare. Väljer jag Hedvig får jag dock börja betala 300 kr för kreditkortet hos LF, så då sparar jag bara 200 kr.

Känns inte längre lika vettigt att byta.

Skulle uppskatta lite input på detta med hemförsäkringar. Reseförsäkring har man ju på kortet numera. Har inga nya dyra prylar. Bostadsrätt i Stockholm, 54 m2. Bor själv. Läste också en tråd om lägre premie kontra högre självrisk. Tror alltså att någon form av Bas är alternativet, men blir gärna motbevisad.

Är LF dyrt enligt nedan, vilka andra bolag rekommenderas?

Hos LF kan man välja högre självrisk för både lösöre och bostadsrättstillägg eller enbart för den ena. 1 400/3 000/ 6 000/9 000 kr. Känns spontant som att jag borde välja högre självrisk för lösöret i alla fall.

1 400 kr självrisk - 156 kr/månad (premie)
3 000 kr självrisk - 133 kr/månad
6 000 kr självrisk - 125 kr/månad
9 000 kr självrisk - 117 kr/månad

“Hem- och Bostadsrättsförsäkring Bas
Vad gäller bostadsrättsförsäkringen för?

Bostadsrättsförsäkringen ersätter bland annat”

vid vattenskador
vid skador genom plötslig och oförutsedd händelse
vid stöld och skadegörelse, brand och explosion 

Den omfattar fast inredning, inklusive inglasad balkong eller altan, tomtmark med växtlighet och staket samt uthus och garage på tomtmark som ingår i bostadsrätten och som du ansvarar för enligt bostadsrättslagen och bostadsrättsföreningens stadgar.
Hemförsäkringens innehåll

Grundskydd för hemmet och de som bor där

I grundskyddet ingår även:

Egendomsskydd - om något skulle hända dina saker
Ansvarsskydd - om någon skulle kräva dig på skadestånd
Rättsskydd - om du hamnar i en tvist och behöver anlita advokat
Överfallsskydd - om du råkar ut för misshandel
Reseskydd - om något skulle hända dig eller dina ägodelar på resan
Identitetsskydd - om du råkar ut för en id-stöld

På hemsidan ‘konsunenternas’ kan du få goda råd och lätt jämföra vad hemförsäkringqrna täcker. Tycker den sidan är toppen för det du frågar efter. Några priser visas inte där.

3 gillningar

Det är olika typer av försäkringar. Det viktiga skyddet i en hemförsäkring är om du behöver vård utomlands eller t.ex. sjuktransport hem, medan kreditkortens försäkring mer är ersättning vid förseningar eller t.ex. inställd resa pga sjukdom. Således mycket viktigare med hemförsäkringens skydd. Hemförsäkringar som har olika typer av tillägg brukar dessutom skydd likt kreditkorten, så då blir man dubbelförsäkrad om man betalar med kort.

3 gillningar

Ibland känns det tyvärr som försäkringsbolagens affärsidé är att ha krångliga/olika upplägg nivåer och tillägg för att försvåra direkta jämförelser OCH dessutom parat med att “pissa på sina trogna kunder”!

Dvs enda sätter är nog tyvärr att jämföra villkoren ner på detaljnivå och sen på premierna regelbundet och sen byta när de börjar avvika för mycket.

Hade t ex Trygg Hansa under ganska många år på närmare 10 olika försäkringar som vi har ca 40000kr i årskostnad. (bilar, hus, husbil, barn, sommarstuga mm). Jag är ju van vid den årliga “smyghöjningen” som i regel finns men i vissa fall valde jag ändå ligga kvar trots aningen högre pris.

Förra våren efter ett antal år så höjde de plötsligt i princip ALLA försäkringarna 25% rakt över när jag årligen jämförde med t ex Länsförsäkringar. Var ju ändå samma hus, bilar, barn, sommarstuga som tidigare så inga inträffade skador eller andra förändringar som skett.

Kontaktade då Trygg Hansa och förklarade att de nu låg 25% över andra/bästa stora försäkringsbolag med likvärdiga villkor. Deras “Räddningsavdelning” (japp de kallades så) kopplades då in och försökte matcha men kunde bara få ned premierna 5-10% ungefär så då förklarade jag att då byter jag och fick då bara som svar att “-tyvärr det finns inget vi kan göra”.

2 gillningar

Jag brukar använda compricer

2 gillningar

Intressant. Jag testade. Hedvig blev 240 kr billigare än om jag gör det direkt på Hedvigs hemsida. Alternativet Standard via Compricer blev 1 668 kr och direkt via Hedvig 1 428 kr. Får Compricer procent på försäljningen alltså.

Garanterat!

Det kan även vara som så att du får någon “första året rabatt” via Hedvigs hemsida.
IF brukar ge 50% off första halvåret på märkesförsäkringar för bilar.

Inlåsningsprocessen är vanlig.

Det som går att nämna är att LF har väldigt mycket pengar utbetalt för de som drabbas medan Hedvig i dagsläget inte verkar vara vinstdrivande, dvs de slåss om marknad och betalar ut mer än vad hela försäkringsverksamheten drar in.

1 gillning

Hmm… Tror jag inte heller räcker långt. Kolla noga .
Jag har en bekant som Råkade mycket illa ut på en liten grekisk ö. Vaknade i sjuksäng med ordentliga skador och djävulskt ont , Flera benbrott mm .

OK . Inom EU så man får väl nöja sig med den vård som bjuds säger någon?

Dom stabiliserade hen hjälpligt på lokala sjukstugan (där ingen kunde ok Engelska.)
Verkligen inget ställe man vill vara i ett sådant läge!.
Hens försäkringsbolag (ett av dom stora) såg till att hen mycket raskt blev evakuerad till större ö där dedikerat ambulansflyg flög hen liggandes i säng med medföljande personal hem till Sverige. Flera operationer behövdes här hemma efter hemkomsten.
Den totala räkningen för evakueringen kostade försäkringsbolaget 275.000 SEK från Grekland. Händer det längre bort kan räkningen dra iväg långt högre.

1 gillning

Jag har höjt självrisken och tagit lägre värde på mina möbler. Jag vill minnas att standard var 1,5 miljoner! Gällande självrisk så tänker jag att jag inte kommer kontakta försäkringsbolaget för småsaker, och för dyrare saker får man ändå åldersavdrag. Så jag räknar inte med att tjäna något direkt på lägsta självrisken.

1 gillning

Kollade på åldersavdrag i hem/hus försäkringar. Man blev mörkrädd när man läste hur snabbt man skrev av olika saker i ett lite äldre hus med normala villkoren. Mitt 40++ år gamla kök fungerar utmärkt. Målat och bytt vitvaror och armaturer minst 1 ggr . Så även mitt stora badrum som är ombyggt och renoverat samtidigt.

Ringde mitt bolag och dom sa….
Det finns ett lågt tak för åldersavdraget om man har den största hemförsäkringen
( Vilket vi har som tur har. Ganska dyr!… ) .
MEN just badrum äldre än 30 år täcks inte av taket om ex huset brinner ner.
Utan det taket tror jag inte jag skulle få mycket alls om huset brann ner. Det mesta annars långt avskrivet i vårt 70-talshus som vårt. Orimligt lågt faktiskt. Mitt felfria tak, Felfria Fassaden . Tjocka flera ggr slipbara Parkettgolvet i nästan hela huset.
Nu ser det ut som om egen insats skulle hamna på drygt? två barumsrenoveringar om huset skulle brinna ned, Mycket bättre än flera miljoner…

1 gillning

Men om du använder gratis kort från Northmill ( debet ) eller norwegian ( kredit ) då?

Båda har reseförsäkring och tex northmill har ju 2% sparränta på kortet och ingen valutaväxling.

1 gillning

Har båda när jag reser. Hade tidigare Santanders gamla kort som nu Avida ändrat reglerna för.

Men jag har lönekontot hos LF dit även annat kommer. Och transaktioner mellan kreditinstitut etc. Lättast så.

Det blir nog att jag fortsätter med LF, men med BAS, då det med rabatt bara skiljer ca 200 kr. Kommer höja självrisken också för att få ner premien. Och ta bort allrisk, då jag inte har dyra nya prylar och råd att köpa nya eller begagnade.

Tack för all feedback