Hej!
Jag och min sambo (fästman) driver ett distributionsbolag ihop, bolaget har varit aktivt sen augusti förra året då vi fick ta över ett distributionsavtal med en av mina gamla arbetsgivare och därmed sköta all försäljning till företag av deras produkter i Sverige (egentligen Norden, men så långt har vi inte kommit än).
Första året har gått bra, vi har ungefär en vinst på 10% och då har vi kunnat ta ut två hyfsat små löner samt införskaffat två bilar.
Det som oroar mig är att vi har ”alla ägg i samma korg”, dvs vi har enbart ett distributionsavtal med en leverantör, så skulle något hända dem så skulle vi ta en lika stor hit. Jag känner därför att vi behöver bredda vår portfölj. Planen var alltid att inte bli för spretig första året och satsa allt på att bygga upp bolaget med de produkterna vi har, men nu när snart 13 månader har gått och vi har en gedigen kundbas på plats så börjar det bli dags att bredda sortiment.
Nu till min fråga, hur kommer man i kontakt med företag som söker distributörer i Sverige? Helst hade vi velat hitta en produkt som t.ex batterier eller andra förbrukningsartiklar (gärna som man köper på impuls för att man kommer ihåg att man behöver det när man ser det) med långa bäst före-datum då det passar med det vi redan distribuerar.
Alla tips tas emot! Och om det är någon här som har erfarenhet av att driva distributionsbolag sedan tidigare så tar jag gladeligen emot annan typ av feedback också.