Hej alla!
För några år sedan startade jag mitt första bolag, inspirerad av Jan och Caroline på Rikatillsammans och deras podd, där jag och Jan också haft lite kontakt. Ända sedan dess – eller egentligen hela livet – har jag känt att entreprenörskap är något som ligger naturligt för mig. Nu, några år senare, har jag provat massor av olika idéer. Min nyfikenhet har drivit mig att förstå vad olika typer av företagande innebär, och varje gång jag tar ett nytt steg eller skriver ett nytt kapitel lär jag mig mer och kan formulera en ännu bättre plan med all den erfarenhet jag samlat på mig.
----- Bakgrund och historia ------
Lite om min bakgrund: Jag har alltid haft ett stort intresse för bilar, design och olika typer av konstruktioner. Att bygga om, fixa, snygga till och förbättra saker har varit en passion genom hela livet. För att följa den drömmen utbildade jag mig till designer och konstruktör för ungefär 10år sedan. Under den tiden har jag arbetat på stora, häftiga företag och varit en del av riktigt häftig produktutveckling. Jag har formgett flera produkter som finns på marknaden idag. Men trots allt det har jag alltid känt att entreprenören i mig vill komma fram – och det var den drivkraften som till slut fick mig att starta eget.
Om vi går över till mina nuvarande projekt så har jag två parallella spår igång just nu. Ett projekt är mer av en passion och har visat sig ta längre tid än jag först trodde, medan det andra är mer aktuellt och nära till hands.
Det första, som är mitt längre projekt, Tänkt att driva på ca 40%, handlar om att skapa olika typer av biltillbehör. Min nisch har blivit offroad-tillbehör för nyare Volvobilar, och praktiska lösningar som gör en bil mer “rugged” – tänk friluftsliv för bilen. Jag designar förvaringslösningar och exteriöra delare samt säjer allt från däck, lampor som förbättrar bilens funktionalitet för äventyr och tuffare terräng. Idén med detta projekt är att jag kan skapa produkter som är lätta att packa och skicka, utan att det kräver för mycket tid. På sikt kanske jag kan sälja vidare produkterna till ett annat företag eller via en återförsäljare. Se gärna med på min instagram eller hemsida: https://www.instagram.com/askdesign.se/ https://askdesign.se/
----- Korta versionen, läs här ifrån ------
Det andra projektet är mer här och nu, Tänkt att driva på ca 60%. Jag har upptäckt en möjlighet att arbeta som konsult för företag och fabriker där jag hjälper dem med min kompetens inom produktutveckling. Här har jag redan fått två mindre projekt där jag hjälper de företagen att få fram delar eller material som saknas, är svåra att få tag på, eller som är dyra i produktionen. Det här har visat sig vara en riktigt bra nisch som jag vill fortsätta utveckla.
Nu till min fråga: Jag skulle behöva tips på hur man kan få tag på kunder till min konsultverksamhet (Det andra projektet), särskilt fabriker och företag i halvstor skala där man slipper ramavtal osv. Hur hittar man nya kunder på ett kanske mer traditionellt sätt? Är det någon senior konsult eller företagare här som har några bra tips? Alla tips är välkomna för den delen.
Tack på förhand // Albin