Hitta praktik inom IT

Hej! Jag läser mitt sista år inom systemvetenskap och är sugen på att få testa på arbetslivet. Jag kan välja att läsa praktik på tre månader som en del av min utbildning och skulle gärna göra det i början av nästa år. Jag har kontaktat många större företag, men det är inte många som har tid eller arbetsuppgifter till praktikanter. Skolan erbjuder ingen hjälp när det kommer till att hitta praktikplats. Jag vet att många här jobbar inom IT och tänkte fråga om ni har några rekommendationer för att hitta företag som tar in praktikanter? Borde man satsa på mindre företag?

Det gäller en större stad och jag är framförallt intresserad av mjukvaruutveckling. Jag har ingen arbetslivserfarenhet inom IT, men har gjort många projekt på min fritid som jag kan visa upp.

Tack på förhand!

Jobbar i branschen men har tyvärr inga kontakter att förmedla. Min kusin gör en motsvarande praktik och han hittade den hos ett mindre företag, i detta fallet en internetleverantör som verkar över ganska många orter i skåne. Min erfarenhet av större företag är att dessa inte ofta tar in praktikanter, om denne inte har kontakter där redan.

Känner du till facebookgrupperna “Kodapor” och “Kodapor offtopic”? Där ser jag en del sådana förfrågningar, inte helt sällan med svar. Att ha ett github-konto med projekt (eller motsvarande på annat ställe) är ett stort plus (eller kanske t.o.m. ett krav)

Lycka till!

1 gillning

Exjobb är en bra väg in

Tack för tipsen! Jag har github med projekt och söker även exjobb i nuläget. Jag ska nog försöka rikta in mig på mindre bolag.

Förmodligen har de flesta större företag med intresse för praktikanter avtal med någon utbildningsanordnare redan. De får alltså praktikanter därifrån och vill inte ha in fler.