Hjälp att utvärdera Nordeas ITP-pensionspaket

Hej alla,

Jag har nyligen bytt bank till Nordea och fått ett erbjudande om att flytta mitt sparande dit. När det gäller vanligt fondsparande känner jag mig trygg i att analysera och utvärdera själv och kommer inte flytta till de rekommenderade fonderna pga. höga avgifter, men när det gäller tjänstepensionen har jag svårare att själv förstå vad som är bra eller mindre bra. Därför skulle jag uppskatta er input och erfarenheter.

Jag har sökt i forumet men hittar inga trådar om Nordeas två pensionslösningar som jag fått presenterade:

• Nordea Entréportfölj ITP

• Nordea Avtalspension ITP med premiegaranti

Jag skulle gärna höra era tankar om dessa – vad man bör tänka på, för- och nackdelar med respektive alternativ, risknivåer, avgifter i relation till vad man får etc.

Det är förstås i bankens intresse att framhäva produkterna positivt, men jag har svårt att själv sätta mig in i pensionslösningarna eftersom det handlar om så lång tid framåt.

Jag ser fram emot era analyser och synpunkter

Tack på förhand

//Sebastian

1 gillning

Läs här: Vad skall jag välja inom ITP (ITP1 och ITP2)? | Småspararguiden

Entrelösning brukar vara bra förhandlade oavsett bank och avtal.

Nordeas är 100% aktier fram till 5 år före pension vartefter det viktas om till mer räntor och på slutet 25/75 aktier/räntor. Helt rimligt upplägg a la generationsfond

Aktiedelen är 85% global och 15% Sverige vilket också är helt rimligt och a la Lysa. Fonderna är ESG så på totalen kanske mest lik Lysa Hållbar.

Verkar vara vettigt val så länge man vill ha / är OK med ESG och vill ha enklast möjliga upplägg utan att behöva pilla själv med portfölj.

Du kan läsa mer här

2 gillningar

Vilken research har du gjort? Vad är fördelningen i Entreportföljen? Är du bekväm med den?
Vill du byta så finns det andra fonder som länkat ovan.
Här finns även diskussion kring ITP1 fondvalet.

Det skiljer sig inte speciellt mycket mellan de olika valen, varken inom fond eller traditionell.