Nordeas tjänstepension: Skalavgift?

Hej allesammans!

Nu när barnen gått och lagt sig så sätter jag mig äntligen med pensionsplaneringen men som vanligt så gör Nordea alltid saker lite mer komplicerade än vad de behöver. Och jag hoppas på att alla mina kära ekonomientusiaster kan hjälpa till :sob:

Jag flyttade mina 300k i ITP1 till Nordea för att få bättre ”ränterabatt” dock med vetskapen att Nordea är rätt luriga. I fondförsäkringen ligger pengarna i globala fonder med avgift på 0,13 vilket jag kan stå ut med. Men, den traditionella försäkringen har en ”kapitalavgift” på 0,11 vilket borde vara en skalavgift, eller jag jag fel? Och hur pass mycket påverkar det? Har andra bolag samma avgifter?

Tackar på förhand!

//Lars-Ove

1 gillning

Hej,

Här kan du jämföra avgifter, Jämför bolagen - Collectum

Här finns diskussion där Nordea inte är helt transparenta med sina avgifter på TJP men verkar som saker ändrats sedan denna tråd startades.

0,24% i total avgift låter ju inte alls farligt. RT tumregeln är under 0,4%.

Eftersom det är ITP1 dvs kollektivavtalad så är det nog enklast att logga in på Avtalat.se för att se vad som gäller för dig. Det är valcentralen. Om du inte får reda på vad du behöver så ring dem. Det är deras jobb att hjälpa dig.

0.4% är generellt för vanlig investering.
TJP ITP fonder är mycket rabatterade. Så man kan inte jämföra med vänliga fonder, eller 0.4% men använt utbud för ITP. Se denna tråd,

Ja, det är en skalavgift, men det som är intressant är totalavgiften. Bolagen redovisar lite olika, tex har SPP inte någon försäkringsavgift, men desto högre förvaltningsavgift. Så avgiftsnivån för Nordea är helt ok.

3 gillningar

Nä precis. Men en tumregel är ju bara en tumregel. Därav förslaget att logga in på Avtalat för att kolla vad alternativen ligger på :grinning:

Tack för all input :blush: Nu hänger jag med på upplägget!