Min sambo har sin tjänstepension hos olika avtalsområden som är då: ITP 1 , SAF-LO & AKAB-KR/KAP-KL/PFA utspridda på lite olika ställen och vill samla allt hos Nordea där hon är kund. Jag själv hade inte valt att placera allt hos just Nordea men valet måste ju ändå ligga hos henne.
Både SAF-LO och AKAB-KR/KAP-KL/PFA vill hon placera i en passiv global indexfond och då hittade vi denna: Nordea global index select A?
Sen kommer vi till det lite större problemet. Om vi fattat rätt så måste ITP 1 placeras i en fondförsäkring till en viss del och den andra delen måste placeras i en traditionellförsäkring? Samma där så hon velat placera i en passiv global indexfond (fondförsäkringsdelen) men verkar inte finnas någon fond i deras utbud som motsvarar det?. Rådet från Nordea var att placera i Global enhanced A med rabatterad avgift?. Men det är ju en aktivt förvaltad fond som jag personlig inte skulle välja själv. För den delen som måste placeras i en traditionellförsäkring så vet vi inte heller vilken som skulle funka?
Självfallet så är inte alla i Nordeas fondutbud för ITP intressant! Men har kopierat vad utbudet är för att förenkla för de som vill hjälpa oss.
En liten rättelse, i ITP1 måste minst 50% placeras i trad, övriga 50% får man själv välja antingen trad eller fond.
Om hon nu bestämt vill hålla sig till Nordea så ser jag inget problem med fonden du föreslår förutsatt att avgiften är låg. Hur stor rabatt får hon? Den rör sig i linje med en global indexfond så om kostnaden är låg är det helt okej tycker jag. Ett annat alternativ kan vara deras entrélösning som också säkert är helt okej.
Inom den traditionella delen kan ni inte göra val på samma sätt utan där väljer ni då Nordea och det är allt. Alternativen är alltså att använda andra förvaltningsbolag.
Global Enhanced A verkar ha en rabatterad avgift på 0,10% medan Entré portföljen kostar 0,06% och är mer en generationsfond/blandfond (mer innehav i Europa/Sverige + Asien och mindre i USA jämfört med globalfonden) som automatiskt blandar in mer räntefond ju äldre man blir.
Hon är inte så intresserad av entrélösningen där p.g.a. Att den placerar som den gör. Sen så kan man göra nedtrappningen där själv när man närmar sig pension. Så det lutar absolut åt global fonden där. Dock så hade jag sett att den var helt passiv istället. För om jag fattat rätt är det inte en aktiv fond heller utan typ nån blandning av aktiv och passiv?
Total avgift inkluderar vad? Enligt 0-0 ska Global Enhanced A ha en avgift på 0,10%, vad tillkommer utöver detta? Oavsett är det ingen hög avgift men ofta kan man komma billigare undan i TJP än så, runt 0,10% är helt okej.
OK ja då är det inte mycket att snacka om. Jag tror billigaste som just nu finns att tillgå i ITP1 är Länsförsäkringar där man kan få deras globala indexfond för 0,07%, så några hundradelars procent dyrare, men detta är extremt lite och inget att våndas kring.