Hög avgift, lurad av Nordea?

Hej!

Jag flyttade nyligen min ITP1 pension till Nordea för att få bättre ränterabatt.

Jag valde Nordea Global Enhanced A som såg ut som en billigt indexfond, se nedan priser:

Men nu när jag loggar in på Nordea står det att det blir 0.69% i årlig avgift?! Hur kan det vara så? Känner mig helt lurad.

Tack!

1 gillning

Har samma inom ITP1, fonden är rabatterad till pensionen och avgiften är egentligen 0,18

1 gillning

Dela gärna screenshot eller dylikt.

Fonden har två olika avgifter, inom och utanför ITP1.

2 gillningar

Ja precis jag ska få den rabatterad för ITP1, men såhär står det.

Jag kommer hit i appen > Spara och placera > Pension > Fonder > Nordea Global Enhanced

“Enhanced” fick mig att reagera. Det visar sig att fonden är (delvis?) aktivt förvaltad.

Enhanced-fonderna förvaltas aktivt, men nivån på aktiviteten är låg, dvs. de avviker bara lite från indexet.

Enhanced -fonder | Nordea

Lyckas inte längre hitta siffran på Morningstar som säger hur aktiv en fond är. Dvs hur mycket den avviker från index.

1 gillning

Finns inga billiga passiva globala indexfonder att byta till? :thinking:

0.69% är onödigt dyrt.

Edit
Att räkna lite med denna kalkylator kan vara en ögonöppnare.

Deras sida är lite rörig.

Klicka på sparaplacera, kontoöversikt,pensionskonton,välj itpkontot och klicka på nordea enhanced då får du upp att den kostar 0,18.

4 gillningar

Jag har ITP1 hos SPP. Där får man fondrabatten insatt på kontot som en transaktion. Så jag tror det funkar som så att du betalar hela fondavgiften, men får sedan tillbaka en viss del som kickback.

2 gillningar

Jaha, där hittar man det, tusen tack!!

Väldigt konstigt att man får olika resultat beroende på vad man klickar. Nu ser det bra ut. Hoppas att det faktiskt håller, hade varit bra att kunna dubbelkolla, men jag hittar inte transaktionerna. Jag får testa pa datorn istället för appen!

1 gillning