Hej!
Har precis flyttat min tjänstepension ITP1 till Nordea i och med bolån.
Hade tidigare Länsförsäkringar och hade då valt 100% LF global Index. Nu har jag bytt till Nordea där det bara finns 20 st fonder att välja mellan.
Vilken hade ni valt om ni själva hade haft tjänstepension hos Nordea? Här nedan är deras utbud:
Nästan så jag funderar på Storebrand USA eftersom jag inte riktigt är såld på något globalt alternativ, hjälp mig gärna!
Mvh.
emilv
(Emil Vikström)
20 Januari 2025 09:50
2
Jag skulle valt det Småspararguiden föreslår: Global All-Countries eller Nordea Global Passiv
1 gillning
Ingen av fonderna verkar finnas att välja på inom ITP1 för tjänstepensionen…
Anonym
(Anonym)
20 Januari 2025 10:11
5
Tittade igenom deras fonder verkar vara ett skämt?
Hej,
Entrélösningen till Nordea är good enough, annars om du vill ha 100% global eller mindre ESG rekommenderas Nordea Global Enhanced. Se nedan tråd.
Entrélösningen består av
Nordea Hållbarhetsfond Aktier Global (85 procent).
Nordea Institutionella Aktiefonden Sverige (12 procent).
Nordea Institutionella Småbolagsfonden Sverige (3 procent).
Nu är upphandling av ITP klar och gäller från 1a October 2023. De har tagit bort flyttavgifter som man kan flytta kapitalet för gratis.
Scheman är:
[Screenshot 2023-08-01 at 23.27.27]
Avgifterna inom fondförsäkringar för att investera TJP i Globala Indexfonder:
LF Global Index 0.07%
Swedbank Robur Access Global 0.08%
Handelsbanken Global Index Crit A1 0.10%
Nordea Global Enhanced tillväxt 0.10%
Storebarnd Global All Countries 0.14%
Storebrand Global Plus 0.14%
Observera att man kan sam…
Inom ITP1 finns ett mindre utbud fonder med rabatterat avgift jämfört med ISK på samma bank. Se alla här:
emilv
(Emil Vikström)
20 Januari 2025 10:14
8
Oj, vad dåligt! Då hade jag tagit Global Enhanced. Den står som “aktiv” men i fondfaktabladet framgår det att den aktiva risken ska vara “måttlig”.
Även Institutionella Aktiefonden Världen kan vara bra men den ser ut att vara än mer aktivt förvaltad.
1 gillning
MattiasA90
(Mattias Andersson)
20 Januari 2025 10:32
9
Synnerligen klent utbud! Var du tvungen att ha tjänstepensionen där för bättre villkor på lånet?
Eller hade det räckt med ett mindre vanligt privatspar på Nordea?
Annars hade jag nog gjort samma val som @emilv
1 gillning