Hjälp mig välja fond för tjänstepensionen

Hej!

Har precis flyttat min tjänstepension ITP1 till Nordea i och med bolån.

Hade tidigare Länsförsäkringar och hade då valt 100% LF global Index. Nu har jag bytt till Nordea där det bara finns 20 st fonder att välja mellan.

Vilken hade ni valt om ni själva hade haft tjänstepension hos Nordea? Här nedan är deras utbud:

Nästan så jag funderar på Storebrand USA eftersom jag inte riktigt är såld på något globalt alternativ, hjälp mig gärna!

Mvh.

Jag skulle valt det Småspararguiden föreslår: Global All-Countries eller Nordea Global Passiv

1 gillning

Ingen av fonderna verkar finnas att välja på inom ITP1 för tjänstepensionen…

Tittade igenom deras fonder verkar vara ett skämt?

Hej,

Entrélösningen till Nordea är good enough, annars om du vill ha 100% global eller mindre ESG rekommenderas Nordea Global Enhanced. Se nedan tråd.

Entrélösningen består av
Nordea Hållbarhetsfond Aktier Global (85 procent).
Nordea Institutionella Aktiefonden Sverige (12 procent).
Nordea Institutionella Småbolagsfonden Sverige (3 procent).

Inom ITP1 finns ett mindre utbud fonder med rabatterat avgift jämfört med ISK på samma bank. Se alla här:

Oj, vad dåligt! Då hade jag tagit Global Enhanced. Den står som “aktiv” men i fondfaktabladet framgår det att den aktiva risken ska vara “måttlig”.

Även Institutionella Aktiefonden Världen kan vara bra men den ser ut att vara än mer aktivt förvaltad.

1 gillning

Synnerligen klent utbud! Var du tvungen att ha tjänstepensionen där för bättre villkor på lånet?

Eller hade det räckt med ett mindre vanligt privatspar på Nordea?

Annars hade jag nog gjort samma val som @emilv

1 gillning