Hej RT-gänget,
Efter skilsmässa, husförsäljning med förlust på 1 miljon, inköp av radhus mm ska jag nu göra ett omtag i mitt fondsparande.
Jag har satt ihop en portfölj med fyra fonder:
- DNB Global Indeks S
- Plus alla bolag Sverige index
- Storebrand Emerging Markets
- Vanguard Global Small Cap index
(Jag vet att Storebrand EM är lite dyr men den billigaste EM-fonden hos min bank)
Nu behöver jag hjälp att vikta portföljen. Jag tänker så här:
- A (strikt enligt RT-rekommendation): 70, 20, 5, 5
- B (spegling av hur Lysa viktar sin portfölj med 100% aktier): 60, 20, 10, 10
- C (global kärna med tre satelliter): 70, 10, 10, 10
Jag sparar 12 tkr per månad i denna portfölj med horisont 15 år.
Lutar lite åt C med moderat home bias men tar gärna emot era synpunkter.
Tack på förhand!
1 gillning
Beklagar de tråkiga omständigheterna. Nu är jag ingen expert på ämnet men tolkar forskningen som att man vill ha en bred portfölj enligt marknadsvikt. Då borde alt. C vara bäst. Home bias på 10% känns också rimligt.
Föreslår också att du kollar på Handelsbanken Global Småbolag Index som ett alternativ till din Småbolagfond. Den rekommenderades bla av Jan i ett poddavsnitt med fondrekommendationer i år men vet inte om den är bättre eller sämre jämfört med din fond.
Om du inte väljer alt. C skulle jag hellre tagit alt. B än A för att få lite övervikt på em och småbolag som historiskt presterat över index (iaf gäller det småbolag, lite osäker på em). Förutsatt lång sparhorisont såklart då det kan svänga lite mer.
1 gillning
Tack för tips! Har kikat på Handelsbankens småbolagsfond men lutar åt Vanguard pga lägre avgift (0,29%) och mindre hållbarhetsexkludering. Men inte helt landat ännu.
1 gillning
Ett alternativ D som jag själv landat i är att helt skippa Globala Småbolag. Tanken är att göra det så enkelt som möjligt utan att tappa de viktigaste bitarna.
Jag behåller gärna Emerging Markets (för den geopolitiska spridningen) och Home Bias (för valutasäkring/lokal förankring), men upplever att Globala Småbolag ofta tillför mer komplexitet än faktiskt värde. De är ofta dyrare och korrelationen med de stora bolagen är så pass hög att man klarar sig utmärkt på en ren globalfond som bas
1 gillning
Jag skulle säga att det inte spelar så stor roll, att det i stort sett är slumpen som avgör vilken som kommer att gå bäst, men skillnaderna kommer att vara små, och att det är rätt menlöst att investera fem procent av sin portfölj i något, då det är för lite för att göra en märkbar skillnad. Men alla alternativen är snarlika och alla är utmärkta portföljer.
Jag kör själv på 40 % global, 40 % Sverige och 20 % tillväxtmarknader.
2 gillningar
Var hittar du Vanguard-fonden till 0,29%? Har själv funderat på den, men hittar den bara på Montrose och där verkar den dyrare.
Den finns på Handelsbanken för 0,29% men den handlas i USD