Hjälp en ny sparare

Hej alla, hoppas det här inlägget är ok. Läst lite i forumet och försöker hänga med i podden, tack för alla tips! Jag tänkte om man kan få lite konkreta tips gällande min individuella situation och hur ni hade gjort i mitt läge.

Jag är 26 år, har fast jobb, kan få nytt jobb imorgon så arbetslöshet borde inte vara något problem. Jag får ut i nuläget kanske 24 000kr, utan övertid inräknat. Fasta kostnader nu och i ungefär 5 månaders tid framåt är ca 19 500kr, sen efter det går det ner till ca 14 500kr. Har precis börjat spara så har inget sparande hittills.

Hur hade ni gjort i mitt läge?

Tack på förhand!

Det bästa är nog att se vilket behov du har av pengarna först och främst, dvs din sparhorisont.
Ska du spara till en bostad så kör på ett sparkonto med lite ränta och insättningsgaranti.
Sparar du till pension eller annat långsiktigt så välj något med högre risk.

Fråga inte din bank om råd då de troligtvis kommer rekommendera deras egna ganska dyra fonder.

Starta ett konto på t.ex Lysa, Avanza eller Nordnet istället :slight_smile:

1 gillning

Har du läst under kategorin “Kom igång” här på sajten?

2 gillningar

Tack för svar, uppskattar det! Med den här meningen, menar du då ett sparkonto på banken eller ett säkert konto på typ avanza? :sweat_smile:

Ja vad bra, tack för den! Lyssnat på poddavsnittet men den här länkade sidan var utförlig och bra, tackar :grinning_face_with_smiling_eyes:

Du kan ha sparkonto på de flesta banker men det kan vara trevligt att få lite ränta på sparkontot också. Detta erbjuder i stort sett inga utav storbankerna.

1 gillning