Hjälp en nybörjare att hitta fonder (om de ens finns) som har lyxmärken som Louis Vuitton med flera

Hej! Jag är nybörjare och har ett antal indexfonder på Avanza

Jag funderar på om jag ska köpa en aktie i LVHM med bland annat Louis Vuitton som dragplåster.

Jag ska då köpa aktien på Avanza och deras kapitalförsäkringskonto.

Men, jag undrar nu om det finns någon fond som har till exempel Louis Vuitton, eller andra sådana företag? Det lilla jag har letat så har jag inte hittat någon.

Det enda jag hittade var en fond som hette “Pacific Extraordinary Brands A” Fondab AB - Pacific Extraordinary Brands A med en svindyr avgift på 1,12% vilket jag kände är för högt för mig. Dessutom så hittade jag inte att fonden gick att köpa någonstans, jag tolkar det det som att den försvann 2019?

Stort tack för hjälpen! :slight_smile:

Om du hittar något så väldigt nischat får du nog räkna med bra mycket högre avgifter än 1,12%, som inte är så anmärkningsvärt för en specialfond.

3 gillningar

Tack för din kommentar! Aha okej. Anledningen till att det tar emot att investera fonder med så hög avgift är ju för att tex RT avråder ifrån det för att över tid så äts så mycket av ens avkastning/innehav upp av den höga avgiften och det känns ju inte bra :frowning:

Det är ett väldigt stort företag och finns i många fonder. Kolla nederst på sidan hos Avanza för att se ett knippe fonder med LVMH som innehav.

2 gillningar

Tack snälla!

Så är det ju, men skulle du fråga mig så är investering i en fond eller enbart ett bolag som det du nämner något för lekhinken. Där kan det få kosta lite mer om man nu tror på en speciell nisch eller typ av bolag.

Jag ha själv “bara” indexfonder runt 0,2% utom en “lekfond” som också ligger runt procenten.

4 gillningar

Okej, Jag har hört om de olika hinkarna men jag har inte förstått hur jag ska göra i praktiken.

Jag har mitt totala innehav på 3 olika delar. Räntekonto, Avanza och Lysa