Hjälp en nybörjare att hitta fonder (om de ens finns) som har lyxmärken som Louis Vuitton med flera

Hej! Jag är nybörjare och har ett antal indexfonder på Avanza

Jag funderar på om jag ska köpa en aktie i LVHM med bland annat Louis Vuitton som dragplåster.

Jag ska då köpa aktien på Avanza och deras kapitalförsäkringskonto.

Men, jag undrar nu om det finns någon fond som har till exempel Louis Vuitton, eller andra sådana företag? Det lilla jag har letat så har jag inte hittat någon.

Det enda jag hittade var en fond som hette “Pacific Extraordinary Brands A” Fondab AB - Pacific Extraordinary Brands A med en svindyr avgift på 1,12% vilket jag kände är för högt för mig. Dessutom så hittade jag inte att fonden gick att köpa någonstans, jag tolkar det det som att den försvann 2019?

Stort tack för hjälpen! :slight_smile:

Om du hittar något så väldigt nischat får du nog räkna med bra mycket högre avgifter än 1,12%, som inte är så anmärkningsvärt för en specialfond.

3 gillningar

Tack för din kommentar! Aha okej. Anledningen till att det tar emot att investera fonder med så hög avgift är ju för att tex RT avråder ifrån det för att över tid så äts så mycket av ens avkastning/innehav upp av den höga avgiften och det känns ju inte bra :frowning:

Det är ett väldigt stort företag och finns i många fonder. Kolla nederst på sidan hos Avanza för att se ett knippe fonder med LVMH som innehav.

2 gillningar

Tack snälla!

Så är det ju, men skulle du fråga mig så är investering i en fond eller enbart ett bolag som det du nämner något för lekhinken. Där kan det få kosta lite mer om man nu tror på en speciell nisch eller typ av bolag.

Jag ha själv “bara” indexfonder runt 0,2% utom en “lekfond” som också ligger runt procenten.

4 gillningar

Okej, Jag har hört om de olika hinkarna men jag har inte förstått hur jag ska göra i praktiken.

Jag har mitt totala innehav på 3 olika delar. Räntekonto, Avanza och Lysa

Lekhinken är för de som behöver lite spänning i tillvaron eller måste ha något att pyssla med så att de inte pillar i de andra. Så vill du testa lite aktier för lyxprylar, så gör det. Men ta en mindre del. Resten är ju klokt investerat redan.

Jämför med trädgårdslandet. En del behöver odla pepparfrukter för att det är roligare att pyssla med än potatis. Men mängden du slänger i matlagningen bör inte vara i närheten av varandra. :slight_smile:

3 gillningar

Denna sparboxen kanske har en del av var du är ute efter. Den har Hermes.
(Den är problematisk eftersom den också investerar i lindt som använder slavarbete.)

1 gillning

Överlag vill man ha lite nischade fonder, helst med låga avgifter, brukar man oftast behöva kolla på börshandlade fonder då de har en större marknad, som hela Europa.

Amundi S&P Global Luxury UCITS ETF - EUR (C) med avgift 0,25% har största innehav LVMH-Moet Vuitton.

Passar bra i lekhinken för det finns ingen lyxmärkesfaktor som driver avkastning vad jag vet.

2 gillningar

Tack! Ja, jag tänker så med att köper jag 1 aktie i min kapitalförsäkring som inte ens är samma som mitt ISK där mina pengar på Avanza ligger så borde det vara lite skyddat bara av det (fast samtidigt så påverkar väl min aktie även om det är på kapitalförsäkrings kontot hela mitt innehav även på ISK-kontot då det ändå påverkar om aktien går bra eller dåligt eller tänker jag helt fel?)

Tack för hjälpen! Okej, tack för informationen om lindt, det visste jag inte.

Åh Tack snälla, den fonden verkar ju vara exakt vad jag vill ha! :smiley: är det också utländska fonder så att jag behöver ha den på kapitalförsäkringskontot för att automatiskt sedan få tillbaka någon extra skatt?

Eller kan jag ha den på mitt isk-konto precis som mina andra fonder? :slight_smile:

2 gillningar

Du kan ha den var du vill egentligen. Det är ju din ekonomi som påverkas oavsett om den går upp eller ned, så det är mer mental bokföring var den passar bäst. :slight_smile:

1 gillning

Okej, tack :slight_smile:

Vad säger det allsmäktiga RT om att köp en enda aktie i ett enda bolag i en rätt konjunkturkänslig bransch då?

1 gillning

Tumme upp på den liknelsen! :blush:

1 gillning

Ja, det är ju inte heller bra såklart. Jag tänker att i den aktien så äger de ju många 70 andra bolag vilket borde göra att risken är mindre eller har jag missförstått? Är ju som sagt nybörjare inom detta…

Min poäng var att allt som mässas på det här (och andra) forumet är inte nödvändigtvis lag. Ibland kan det vara värt att betala mer för en nischfond för att slippa köpa en korg obskyra bolag i annan valuta eller utländsk börs. Ibland är rådet ”global indexfond med låg avgift” inte helrätt.

Jag har ingen uppfattning om LVMH mer än att det inte är den enda aktien man bör ha i en portfölj. Själv äger jag den inte alls.

1 gillning

Ah, jag förstår hur du menar! :slight_smile: Tack så mycket :slight_smile: