Jag har skrivit några poster här om så kallade lyxaktier och ni som har samma aktier eller liknande vore kul att ha en tråd där vi kunde diskutera innehav, utvecklingar med mera (jag tror dock inte att tråden blir så aktiv men kul ändå
jag har 13 av mitt innehav på Avanza (en tredjedel av mitt totala innehav) i aktier och detta är Hermès där jag har 4 aktier och LVMH där jag har 3 aktier.
Har ni några av de här aktierna?
Har ni andra liknande aktier?
Hur stort innehav har ni?
Vad tror ni om utveckling, potentialer risker med mera?
Stort tack
Jag upptäckte ganska nyligen för 2 månader sedan att man kan investera i LVMH och Hermès för att nämna några.
Jag köper på second hand och har flertalet väskor, 2 Chanel en Louis Vuitton bland annat och då tycker jag att det är extra kul att kunna investera i tex LVMH
Jag tycker man i lekhinken absolut kan köpa aktier pga intresse eller för att stödja bolaget.
Som investeringsstrategi för störst riskjusterad avkastning skulle jag dock avråda.
Med det sagt så har ju just LVMH haft en väldigt fin utveckling på aktiemarknaden senaste åren. Så uppenbarligen säljs inte bara second hand-versionerna av väskor och liknande.
Ja, det där med risken och så är svårt. Jag har 80% typ att mitt sparande i länsförsäkringar global indexnära men det är så lätt att kolla på tex Hermés utveckling och vilja föra över stora delar till aktierna istället.
Det kliar i fingrarna men jag försöker att inte föra över för mycket pengarna till aktierna från länsförsäkringar
Jag har både LVMH och Hermès därför att jag vill men såklart men också därför att jag inbillar mig att risken blir mindre med två aktier istället för en
Lyxvaror har gått bra i år dels för att kina öppnat upp igen efter corona, marknaden är enorm och lyxartiklar har en tendens att vara stabila även i lågkonjunktur så pengar söker sig dit just nu. (rika fortsätter köpa lyx, det är låg och medelklass som lider under en lågkonjunktur om man ska generalisera)
Med det sagt så är bolagen enligt min åsikt väldigt högt värderade just nu, flera är på ath. Och med det sagt så har jag några Hermès aktier själv. Gillar produkterna och samarbetet med Apple. Men betraktar det som ett lekhinks-innehav, kan lätt halveras i värde från nuvarande nivå om det backar tillbaka till tidigare nivåer. Äger även lite BMW också, de är lite mer stabila i värde med bra utdelning, men också att betrakta som lekhink, men gillar bilarna och tycker de har lyckats med en bra avvägning i omställningen till el jämfört med andra märken som mest gör fula elbilar.
Kul att du också har Hermès aktier! Min plan och tanke är att förflytta 50.000 från länsförsäkringar global indexnära och investera det i 2 aktier i Hermès istället (har då 6 aktier i Hermés och 2 i LVMH) men jag är lite osäker att jag skjuter mig själv i foten eftersom Rikatillsammans pratar om att indexfonder är det som långsiktigt ger avkastning
Man gör som man vill och känner för, men primärt tänker jag att det i det här fallet handlar om huruvida 50k är mycket eller lite i din sparekonomi. Är det en stor del känns det väldigt ogenomtänkt. Är det en mindre del så är det ju bara att handla, om du tror på aktien.
Jag förstår att det kan vara en svår fråga att svara på men jag frågar ändå.
Den här länk 2 “Amundi S &” varför har den gått ganska dåligt? Max 6% avkastning? Jag tänker i år har ju Hèrmes och LVMH gått över 30% var borde det inte återspegla i fonden?
Här ser du deras största innehav i fonden. Några har gått bättre och några har gått sämre. Det kan man inte veta på förhand och det är fördelen med fond. Att man köper många olika som förhoppningsvis i genomsnitt går bra.
Kan vara nån valutaeffekt som spökar i tillägg
Jepp jag själv är en indexinvesterare till 95 procent men det som får mig o känna mig som monopolgubben med monokel är när jag kan vissa upp mina enskilda innehav i exempelvis några storbolag o så kan man ha något roligt o diskutera med grabbgänget när man glidder in på willys o man stolt säger att man äger en del av detta företag ;)
Ingen gillar en indexkramare vid fredagsölen då gäller det att leka warren buffet o säga att diversifiering är för folk som ej kan analysera aktier