Haha vad härligt! Helt rättt!
kunde inte ha formulerad det så mycket bättre själv. såklart är det väldigt mycket att just LVMH har stigit mot detta S&P lyxindex men så behöver ju inte fortsätta vara fallet. Man kanske blir besviken om man nu lägger en ordentlig stake i LVMH men sen kanske andra av aktierna i indexet stiger förhållandevis mer de kommande år. Inget vet tyvärr. Just LVHM är ju också det mest värdefulla bolag i hela EU med ett värde på ~400 miljarder Euro. Ett annat alternativ skulle kunna vara att “stockpicka” (bäst att ha detta i din “lekhink” eller spekulativa del om du känner ett behöv att ha enskilda aktier)utifrån t:ex de aktier i S&P lyx-indexet du vill äga. Indexet kan jag tyvärr inte hitta mer om än de största 10 innehav (som nämnd ovan).
Jag skulle klassifiera aktien Diageo som lite lyx också förresten. Går att handla på LSE via Nordnet Obs-Obs! inget aktietips
troligen ger “äga hela höstacken” bäst avkastning jämfört med denna ETF eller aktien LVMH - tråkigt men sannolikt ![]()
Tack snälla! ![]()
![]()
Jag är väldigt glad för jag har nu hittat den här indexfonden Länsförsäkringar Europa Index som har innehav i både LVMH och Hermès
nu blir det att sälja aktierna och flytta innehavet till fonderna istället ![]()
Men det kan inte precis vara stora innehav procentuellt. Dock tror jag ditt nya val är mycket klokare än att ha enskilda bolags aktier. ![]()
Billigare med!
på vilket sätt blir det billigare? ![]()
Du slipper courtage. ![]()
Ah, jag förstår! Tack ![]()
sen har jag ju redan Länsförsäkringar global men de har inte mina franska aktier så det får bli Länsförsäkringar Europa med ![]()
AH okej, tack! Jag hittar dock inte om de har LVMH och Hermès i sin portfölj då de inte är de 25 största… ![]()
Om det är det första europeiska bolaget som nått 500 miljarder $ värdering kan vi nog anta det ![]()
Jag hittade nu och du hade rätt, LVMH och Hermés fanns med i den globala dock i ännu mindre skala så jag tar nog Europa ändå ![]()
Jag är nyfiken: Vadan denna besatthet av enstaka bolag?
Jag är också nyfiken
Med tanke på att du skrivit om dessa enskilda aktier i “lyxmärken” flera gånger. Inte direkt de aktier som man ser folk skriva om annars eller fråga om. Självklart ska du få äga enskild aktier om du vill det men bara nyfiken som sagt ![]()
Flera anledningar. Att jag läst någonstans att om man bara har indexfonder så slår man inte index och att aktier är nödvändigt för det. Vilket fått mig att tro att jag inte kan maximera min vinst om jag inte har några aktier alls.
Jag har väskor Chanel och Louis Vuitton och då tycker jag att det är väldigt kul att äga dem aktierna främst för mina väskors skulle men också texten ovan om att några aktier är nödvändiga ![]()
En vanlig fälla att hamna i… Att slå index är inte lätt och de allra flesta misslyckas över tid. Enligt mig bättre att sikta på att få index och genom det så har man åtminstone fått bättre avkastning än de flesta andra ![]()
Bara att fråga på, det blir lite samma svar här igen
Flera anledningar. Att jag läst någonstans att om man bara har indexfonder så slår man inte index och att aktier är nödvändigt för det. Vilket fått mig att tro att jag inte kan maximera min vinst om jag inte har några aktier alls.
Jag har väskor Chanel och Louis Vuitton och då tycker jag att det är väldigt kul att äga dem aktierna främst för mina väskors skulle men också texten ovan om att några aktier är nödvändiga.
Sen är det lite också att det ger mig en boost att jag kan investera i Hermès och LVMH och det gör mig glada bara själva tanken typ ![]()
sen att de har gått bra i många år med väldigt mycket plus och då känner jag lite att om jag inte äger dem aktierna så har jag fear of missing out på grund av att jag inte äger dem och då går jag miste om massa avkastning från de enskilda aktierna. Så tänker och känner jag.
Jag är som sagt fortfarande sugen på att bara köpa aktierna istället för att byta till Länsförsäkringar Europa fonden… jag vet inte riktigt hur jag ska göra…
Gå på känslan om det är så viktigt för dig. Indexfonder kan du byta till när aktierna inte haft den framtida utveckling som du tänker dig att historien indikerar att de får. ![]()
Haha, ja precis!
åh det är så svårt att bestämma mig…