Spontant tycker jag det verkar som att du kommer ha svårt att ta ett bra beslut iom att det verkar så känslostyrt. Det bästa är väl ändå att vara tråkig med indexfonder.
Vad kommer det ge dig att köpa dessa aktier?
Spontant tycker jag det verkar som att du kommer ha svårt att ta ett bra beslut iom att det verkar så känslostyrt. Det bästa är väl ändå att vara tråkig med indexfonder.
Vad kommer det ge dig att köpa dessa aktier?
Ska inte svara för @Beteendevetaren men jag äger aktier i några bolag jag gillar, det ger mig en känsla av att vara delaktig i deras resa. Men dessa innehav hamnar absolut i lekhinken. (sen har jag ett par som varit riktigt bra investeringar också så det skadar inte mig
)
Ja, jag får försöka lyssna på den logiska tråkiga sidan. Forskning säger ju indexfonder av en anledning.
Att köpa aktierna ger mig dels spänning att följa dem på ett annat sätt hur de går än när de finns i fonderna men framförallt att de (med jättestor ökning) kommer ge mig större avkastning än i fondväg men det är igen bara mina känslor kring det
Hur vet du att aktierna kommer att ge mer avkastning än fonderna i framtiden?
Forskningen har visat att det är just högre sannolikhet (viktat för utfallet) att du förlorar på aktierna relativt index. D.v.s. relativt index minskar (eller minskar jättemycket) dina aktier.
Jämför med en trisslott. Det är omöjligt att vinna om man inte köper en lott. Men det är fortfarande inte en bra investering att köpa en lott.
Ja, där hamnar jag i tankefällan med bra historisk avkastning. Ja, du har rätt i det du skriver, bra med Trisslotten. Jag ska tänka på det och hålla mig till mina indexfond tror jag
Det kommer öka dina chanser att bli en vinnare på börsen ![]()
Tack
jag ska försöka komma ihåg det
Har du kvar Mackmyra? Ser ju inte bra ut för bolaget just nu.
Tror du de tar sig ur krisen?
99,7% ner sen start är tufft.
Har själv råkat ut för liknande i andra aktier.
Har faktiskt ingen koll på hur läget är så jag har ingen uppfattning om hur det kommer att gå.
Sålde förra året teckningsrätter så jag har en krona att redovisa på K4!