Hej och välkommen!
Mycket snyggt sparat.
Min synpunkt på det första är tvådelad; dels är jag lite tveksam till att ha så stor del i räntor istället för att bara köra 100% aktier för en mindre summa (typ 50% då om du vill ha den fördelningen) och sedan ha en större kontantbuffert istället. Du betalar schablonskatt och förvaltningsavgift på allt du har på Lysa så varför krångla till det med räntor? Min andra synpunkt är att jag inte skulle gå all in på en gång utan sprida ut köpen över ett år och gå in med 1/12 i månaden. Detta för att slippa att råka tajma en större nedgång direkt efter att man gått all in, vilket kan vara psykologiskt jobbigt. Går det istället ner medan man köper in sig kan man glädja sig åt att man snittar ner priser och går det upp så är man likväl med på en uppgång.
500k är en stor buffert men eftersom det är tänkt som insats till bostad rimligt att ha dessa pengar tillgängliga, hur stor denna summa behöver vara beror förstås på hur stor insats ni kommer behöva, hur era marginaler ser ut och hur trygg din anställning är. Med hyresrätt har ni antagligen inga stora oväntade utgifter att vänta där. Har ni bil får man ta höjd för kostnader som kan dyka upp där.
5000:- i månadssparande är mer än 15% av din nettoinkomst om 40k är brutto och är jättebra tycker jag. 90/10 är det inget fel på även om man kan diskutera det där med räntedelen kontra större buffert.
Så det är mina subjektiva tankar kring hur jag resonerar, dvs inga större förändringar egentligen utan mer alternativa sätt att hantera saken.
EDIT: Jag har själv 50/50 aktiefonder/räntefonder på Lysa i detta ögonblick, vilket kan låta konträrt men beror på att jag är en ekorre som pular in pengar i alla möjliga små hål jag kan hitta för att senare kunna gå på skattjakt och hitta dem igen. På Lysa har jag ett konto med 20/80, ett med 60/40 och ett med 100% aktier. Det enda jag sätter in pengar på är 100% aktier och de andra utgör något sorts komplement till min kontantbuffert. Vilket egentligen är onödigt krångligt, därav mitt råd utan att själv följa det.