Jag är relativt ny inom börsen, blev introducerad av en vän i maj 2023 och har månadssparat sedan dess. Nu har jag öppnat en kapitalsparförsäkring till mina barn. Jag valde en fondrobot och gick vidare med alternativen som kom upp. Vissa av dessa har rätt hög avgift om man ska se till vad som sagts i podden. Tänkte om någon ville ge något råd om jag bör byta ut något eller lita på fondrobotens val trots högre avgifter. Tex valdes en ”Evli GEM B” som har 2.01 procent.
Jag anser att det bästa är att hålla det så enkelt som möjligt till barnsparandet. 1-3 billiga indexfonder på ett ISK eller en KF. Oftats är sparhorisonten lång och man bör därför välja hög aktieandel samt låga avgifter.
T.ex såhär:
80-100% i en global indexfond
0-10% i en svensk indexfond
0-10% i en tillväxtmarknadsfond eller småbolagsfond eller liknande. Fokus låg avgift.
Åh tack så mycket spännande att vara en del av detta. Verkar vara trevligt. Jadu det blev en hel del fonder. De flesta har jag ingen koll på. Men reagerade på att många hade hög avgift men som sagt jag är ännu dåligt insatt även om jag fått mer kunskap senaste året.
Bifogade en bild om det syns. Har ännu bara satt in en mindre summa men ska föra in mer men ville vänta tills jag blir mer klok på detta!
Väldigt onödigt dyr och tillkrånglad portdölj. Personligen skulle jag absolut fokusera på att förenkla. Ser att du har LF global index redan i portföljen. Av det du har så hade jag övervägt att nästintill sälja de andra fonderna och lägga dessa i LF global istället.
Jo även med den lilla kunskap jag har så kändes det väldigt rörigt! Min personliga portfölj är betydligt mindre och känns bättre. Men då kör jag liknande på barnens sparande och ändra om i portföljen!
Tack så mycket! Jag ska definitivt läsa artiklarna i morgon. Allt som hjälper att förstå mer.
Vill passa på att tacka för er podd, även om jag fortfarande skulle klassas som en amatör vad gäller allt sånt här med fonder och sådant så har jag lärt mig väldigt mycket av eran podd. Även blivit betydligt mer insatt kring pension och fått ett allmänt större intresse av ekonomi och tycker om er personliga känsla genom podden! Tack för allt ni lärt mig hittills.