Hjälp med effektiv ränta bolån

Hej. Jag behöver hjälp med att förstå en grej. Jag förstår grunden och tanken bakom en effektiv ränta.

Men vid ett bolån; måste man alltid räkna med den effektiva räntan utöver den räntan man blir erbjuden?

Jag och min sambo har fått ett lånerbjudande med följande:

3,89 procent med 1.25 procent rabatt. Med effektiv ränta blir räntan 4.04.

Vad ingår där? Är det uppläggning? Avi? Går detta att komma undan eller får man alltid räkna med dom kostnaderna vid nytt lån?

Du betalar den ränta som står på avin. Men du betalar den ju inte årsvis i efterskott utan kvartalsvis eller månadsvis, varför det uppstår en negativ räntapåräntaeffekt.

Att den effektiva ränta är något högre än nominella är därför helt naturligt. Detta är inget man behöver bry sig om eller fokusera på.

Effektiv ränta innehåller även eventuella extra kostnader såsom avikostnader etc.

Kollade igenom lånerbjudandet och såg en post på 25 kronor “Avi-avgift”. Det gjorde att den effektiva räntan alltså blev 4.04, istället för 3.89. Detta är alltså helt normalt? Det går inte att komma bort från avgiften med hjålp av autogiro eller E-faktura? Det är Nordea som är banken.

Ibland så. Kolla med bankens support.

1 gillning