Jag tror inte att du behöver känns att det är inom ett område du redan måste ha kunskap om i någon större utsträckning. Jag tror att det viktigaste är att du tycker att det du gör på sidan av är väldigt roligt. Annars blir det för mycket jobb på jobb. Jag skulle rekommendera någon du kan se som en hobby men som du tjänar pengar på att göra. Om du inte kan någon inom det du önskar så börjar du med att ta kurser osv. Men om det inte ska bränna ut dig så är det som sagt bra om det är riktigt roligt. Det går bra att slita i några år men man kan inte veta när det har blivit för mycket och smäller till.
Flera pratar om uthyrning. Detta har jag gjort i flera olika former. Ganska mycket dom senaste 6 åren men började med det för ca 13år sedan. Det är ett väldigt bra sätt. Viktigt isf att ditt hem inte är en fristad där du mår bra av att vara själv. För den känslan försvinner. Även att hyra ut ett fristående hus på tomten fungerar bra. Men då är man ansvarig för att lösa problem på kort tid än vad det är. Kanske inte aktuellt för dig idag men om det blir det i framtiden. Och än vad man hyr ut. Välj hyresgäst noggrant och ha ett bra avtal samt deposition och foton från inflytt och utflytt.
Angående om du ska ringa banken och försöka få bättre villkor, se till att begära ut amorteringsunderlag så ger du banken incitament att kanske pressa ner det lite till.
Ja, avgift. Jag ser det fortfarande som en hyra. Man betalar för att bo, tänker jag.
Gymavgiften hoppas jag att jag får behålla. Får annars inte så mycket träning utanför gymmet, även om jag kan ta promenader lite då och då.
Jag har funderat på att se över både Nextory och Redly (få ner priset alternativt avsluta), Jag nyttjar inte tjänsterna i den mån jag annars hade velat. De två delarna har jag faktiskt funderat på att se över.
Nycelkund ör en tjänst som Swedbank erbjuder sina kunder. I paketet ingår Swish, bankkort, internetbank, bankid, logga in på appen och lite annat smått.
När jag bodde hemma kunde jag lägga ca 15 000kr på sparande:
Ca 3 000 - 4 000kr i aktieköp (utdelningsportfölj)
4 500 till fondköp (pension och övr sparande)
5 000kr till ett konto med ränta
900kr till öronmärkt sparande
Idag går det inte att spara så starkt då man har hyran (avgift) och lån+amortering att betala. Den här delen kanske stressar och oroar mig lite, eftersom jag inte kan spara lika starkt som tidigare. Samtidigt tänker jag att jag inte kan spara lika starkt som tidigare för att jag just har en hyra och ett bolån att betala
Bra tanke kring att hyra ut till privatpersoner som veckopendlar, samt att höra av sig till arbetsgivare i staden. Den delen har jag inte tänkt på tidigare. När du själv höll på med uthyrning - hyrde du ut ett rum eller hyrde du ut hela bostaden? Hur gick du tillväga när du när du sökte personer att hyra rum/lägenhet till? Din vän satte in en annons. Hur och vart då? Tidningen? Sociala medier? Vad är bäst att göra vid utannonsering av rum/lägenhet, i ditt tycke? Vilka frågor kan man ställa till en (eventuell) hyrestagare under intervjun? Hur gick det för din vän, fick han/hon rummet uthyrt till slut? Nyfiken på hur det gick för denne
Det här med nyckelkund är i min värld en onödig kostnad. Jag har själv Skandia som bank (gratis) och Preem som kort (också gratis). Det finns även andra kort som är gratis och de har lite olika för- och nackdelar. De är dock inte sämre än normala storbankskort.
Jag har också hört att amortering är en form av sparande. Jag har försökt bli vän med, och förlika mig med, tanken, men kan bara inte. I min värld innebär ett sparande av pengar att man medvetet avsätter pengarna någonstans (aktier, fonder, konto m.m.) och som jag själv förfogar över. Vill jag ta ut lite pengar för att köpa en godisklubba eller en ny tröja så gör jag det. Morsan lägger sig inte i. Men om jag behöver köpa något, för att behovet har dykt upp, så kan jag inte ringa banken och “Hej, jag kan ta xx kr för köpet yy, ni får 1kvm av vardagsrummet”. Banken skulle inte gilla det…
Varför i all världen sparar du till dina syskonbarn, speciellt om du upplever att du är ekonomiskt pressad? Personligen skulle jag aldrig (!) komma på den tanken. Du är ju relativt ung och kommer kanske att få barn själv. Spar på krutet tills dess!
Hade en tanke när jag började detta sparande. Presenter, julklappar, födelsedagar, studenten… Tanken på att ha ett sparande, som senare går över till en buffert, hade varit skönt att ta höjd för.
Försök fokusera mindre på dig själv. Tänk på de tusentals familjer som nu kämpar för att hålla Kronofogden borta. I grunden har du det ju rätt så bra.
Jag håller med. Tycker man inte att det är kul blir det inget bättre av det, och då vill man heller inte fortsätta med det man håller på med. Utbränd vill man inte bli.
När du själv höll på med uthyrning - hyrde du ut ett rum eller hyrde du ut hela bostaden? Hur gick du tillväga när du när du sökte personer att hyra rum/lägenhet till? Satte du in en annons någonstans? Vad är bäst att göra vid utannonsering av rum/lägenhet, i ditt tycke? Vilka frågor kan man ställa till en (eventuell) hyrestagare under intervjun? Välj hyresgäst noggrant, skrivet du. Hur tänkte du när du hyrde ut rum/bostad till personer?
Den uthyrning som jag har hållit på med har främst handlat om Airbnb. Jag hyrde då under perioder ut ett rum på andra våningen i vårt hus. Det är alltså inte något rum med egen ingång eller liknande. Jag har även hyrt ut hela bostaden när vi varit bortresta. Airbnb är inte dåligt alls men det du då behöver tänka på är:
Efterfrågan är stor på vissa orter och betydligt lägre på andra. Samma sak gäller prisnivån som varierar stort. På vissa platser kan man tjäna mer på Airbnb än “vanlig” uthyrning men på många andra platser är det tvärtom.
Du kan hyra ut rum med dina prylar i det. Du kan t.ex. ha ett rum med böcker i bokhyllor och du behöver inte ta bort dem. Det är en positiv aspekt av Airbnb.
De flesta gäster är trevliga och normala men en del är också konstiga. Det är så klart bara korta perioder som de bor där så det är hanterbart men det vore i min värld mycket trevligare att hyra ut mer långsiktigt till någon som liknar en själv. Med konstiga menar jag alltså inte kriminella eller våldsamma utan mer att de är jobbiga att ha att göra med. De kan ha förväntningar på att allt ska fungera lite som på ett hotell, till exempel.
Annonsering görs normalt i grupper på Facebook som är inriktade på “Boende sökes”. Det finns massor av sådana grupper. Jag skulle själv välja att låta personen skriva lite om sig själv och kanske besvara några frågor. Det är svårt för mig att säga exakt vilka frågor det ska vara. Om du t.ex. absolut bara vill hänga med folk som är “vänster” och anser att alla SD:are är fascister så kanske du kan skriva något som lite mellan raderna förmedlar det.
Jag vet inte hur stor efterfrågan är på din ort eller vilken “typ av efterfrågan” det kan handla om. I Stockholm blir allting nästan automatiskt som en tsunami-våg. På mindre orter är det nog bra att vara mer realistisk och inte försöka ställa överdrivet höga krav.
Jag kan rent personligt tycka att det är fint att kunna “göra en insats”. Med det menar jag att hyra ut till någon som har ett reellt behov. Det skulle till exempel kunna handla om någon flykting från Ukraina. Det är bra att ha klart för sig att många i den gruppen är mer “välordnade” än svenskar som vill hyra rum. Det finns krasst sett många som har hög utbildning, som har drivit företag osv. som under normala omständigheter inte skulle ha behov av att hyra rum.
Du är inte den enda person som har köpt sitt boende och därmed fått betydligt mindre pengar att disponera. I själva verket är detta det helt vanliga scenariot. Detta måste du acceptera mentalt.
Att flytta hem igen till mamma och pappa är förhoppningsvis inget alternativ.
Att spara är inte allt. Min bästa “investering” är min fru och mina barn. Hade jag valt ett liv utan dem hade jag förmodligen varit någon miljon rikare, men den miljonen [eller miljonerna] saknar all betydelse.
Ditt bostadslån är ju ett negativt sparande. Du har tillgång till pengar du ännu inte sparat ihop till. Titta på summan av dina tillgångar och lånen du har. Ditt totala värde är denna summa. Om du ökar denna summa genom att minska skulden eller öka tillgångarna är ju lite sak samma.
Nja. Kalla amorteringen för ett tvångssparande om det känns bättre. Amorteringen gör ju att dina räntekostnader sjunker, vilket påverkar dig positivt.
Varje år gör jag en balansräkning på min ekonomi för att se hur förmögenheten har utvecklats. Jag gjorde en extraamortering förra året på 200 000 kr på lånet. Nog skulle det vara extremt konstigt om denna amortering skulle ha gått upp i ett “svart hål”.