Hjälp med överföring av pengar

Hej, jag har en fond med en summa pengar som min gudfar har lagt in pengar på i 18 år och nu är detta mina pengar, den fonden ligger på Nordea. (Jag gick då in och kollade på fonden och såg att det var en blandfond hehe) Men jag vill sälja av fonden och flytta pengarna till min egna bank Handelsbanken för att sedan kunna lägga in summan i mina egna fonder på Avanza.

Hur gör jag/vilket är bästa sättet? (=

Går väl att flytta direkt till Avanza?

1 gillning

Om pengarna ligger på vanligt fondkonto, kolla om banken drar skatt eller inte när du säljer. Om de inte gör det bör du sätta in pengarna på ett bankkonto med insättningsgaranti och ränta tills det är dags att betala in till ditt skattekonto. (Antingen i mitten av februari för den del som överstiger 30.000 kr i skatt eller månadsskiftet april/maj för resten.)

Som @MSbgh nämner så ligger nog sparandet på ett depå som medför 30% i vinstskatt.
När du väl har sålt dina fondandelar så triggar detta skatten på din nästa års deklaration, som @MSbgh skriver så bör summan av den skatten (vinsten * 0.3) läggas på ett sparkonto med insättningsgaranti tills det är dags att betala in det.

Men för det resterande pengarna så är nog det enklaste att sälja dina fondandelar och flytta över kapitalet genom en banköverföring till Avanza och därefter placera dom efter din utvalda strategi :slight_smile:

Ha bara i åtanke att vid en flytt mellan depå och ISK så behöver du en viss tidshorisont för att en sådan flytt ska vara värt, nu kanske du har en väldigt lång tidshorisont men testa Jans kalkylator för att se om en flytt är av värde för dig :slight_smile:

Om det är en fond man inte vill ha kvar och oavsett tänkt sälja, har sparhorisonten någon roll i valet av ISK eller depå?

Tack för alla svar, den ligger inte på en depå har jag förstått nu. Jag hade tänkt att gå till banken och få hjälp med flytten, jag kan som sagt inte så mycket av sådant här än. Tex hur jag ska komma åt pengarna och hur mycket skatt det blir, för på något sätt ser jag inte vilket typ av ställe det ligger på. Morsan sa att det inte låg på en depå men hon kan inte så mycket om fonder mm så jag kanske måste göra en extra koll. Är det någon skillnad mellan depå och aktie och fondkonto?

Tycker ni det är en bra ide att stämma ett möte med banken? Antar att man måste ha ett pass eller annan identitetsinformation .

Jag hade tänkt ha en väldigt lång sparhorisont, min fondportfölj ska rulla hela livet.

Skattemässigt är depå och fondkonto samma sak. Traditionellt har man bara haft fonder på fondkonto och andra värdepapper på depå. Det kanske finns olika tekniska skillnader hos olika banker. Hos Avanza heter det aktie- och fondkonto.

okej :slightly_smiling_face: