Kul om jag kan hjälpa!
Hah nejdå inte anställd, kolla tråden jag länkade där nojjar över säkerheten får en del svar (från lysa bla).
Jag tror inte att lysa är perfekt, men smidigt, vetenskapligt och passar mig nog bra för att prova. Kritiken som lysa brukar få här på forumet är:
-
20% Home bias, dvs 20% övervikt på Sverige, vilket går ifrån ett rent index-tänk. Det finns en lång tråd där de diskuterar och går igenom varför.
-
Sverigedelen är för smal, dvs för liten spridning.
-
Det här har jag inte läst på men jag har sett argument där LYSA sägs prestera för dåligt. Men ofta har LYSA en mkt bredare exponering än fonden man jämför med vilket gör att det blir litet snett att jämföra, det blir äpplen och päron så att säga. De tjat kommit fram till här är att för mig personligen har jag hellre så bred exponering som möjligt, och om det gör att jag underpresterar mot en smalare fond i given tidsperiod så är det ok. Jag tror på den breda exponeringen i långa loppet.
Jag har långt ifrån all info men det faktum att jag började göra mer och mer avancerade lösningar i mitt huvud var en indikation för mig att förenkla.
Tror inte det finns en bästa lösning för alla utan man måste tänka igenom individuellt vad man är bekväm med. Och som alla säger: investera inte sånt du inte är bekväm med kan gå ner jättemycket. Jag behåller en stor del på konto, bla som buffert som täcker utgifter för de närmaste åren som kommer.