Goomba Nice o ta del av din feedback tack, du gör egentligen en ruskigt snabb sammanfattning av hur jag tänker att jag borde göra men jag blir bara komplexare o komplexare i mina olika alternativ, riktigt skön info, lysa 60-40 luta sig tillbaka o låta roboten göra jobbet, jag känner mig helt yr desto mer jag läser, stort tack för din input, du är väl inte anställd på lysa
Kul om jag kan hjälpa!
Hah nejdå inte anställd, kolla tråden jag länkade där nojjar över säkerheten får en del svar (från lysa bla).
Jag tror inte att lysa är perfekt, men smidigt, vetenskapligt och passar mig nog bra för att prova. Kritiken som lysa brukar få här på forumet är:
-
20% Home bias, dvs 20% övervikt på Sverige, vilket går ifrån ett rent index-tänk. Det finns en lång tråd där de diskuterar och går igenom varför.
-
Sverigedelen är för smal, dvs för liten spridning.
-
Det här har jag inte läst på men jag har sett argument där LYSA sägs prestera för dåligt. Men ofta har LYSA en mkt bredare exponering än fonden man jämför med vilket gör att det blir litet snett att jämföra, det blir äpplen och päron så att säga. De tjat kommit fram till här är att för mig personligen har jag hellre så bred exponering som möjligt, och om det gör att jag underpresterar mot en smalare fond i given tidsperiod så är det ok. Jag tror på den breda exponeringen i långa loppet.
Jag har långt ifrån all info men det faktum att jag började göra mer och mer avancerade lösningar i mitt huvud var en indikation för mig att förenkla.
Tror inte det finns en bästa lösning för alla utan man måste tänka igenom individuellt vad man är bekväm med. Och som alla säger: investera inte sånt du inte är bekväm med kan gå ner jättemycket. Jag behåller en stor del på konto, bla som buffert som täcker utgifter för de närmaste åren som kommer.
hur stor del % gick du in med i lysa av din totala likvid som fanns tillgänglig för dig att investera?
all in eller 50% och sedan pytsa in via intervaller…?
jag har sett det avsnittet det logiska för mig är att gå all in, men jag upplever att vi befinner oss i en jäkligt jobbig situation där börsen tokrasade med coronan, den har hämtat sig extremt snabbt och alltifrån övervärderingar och den rusande börsen gör att jag upplever man bör vara något försiktig just i denna tid, en risk finns alltid att man går in “fel”, eller jag menar man träffar väl aldrig botten men just nu känns det faktiskt extra risky att man går in på toppen för att därefter få känna på ett rejält ras eller kanske stabilisering av börsen kanske man ska säga…
Ja, jag länkade det ifall att du inte lyssnat på det för det är så sjukt bra.
Avsnittet säger dock att båda svaren är rätt ur olika aspekter. Jag tycker du gör rätt i att sprida ut inköpen för att sova bättre!
förtydligande, för mig att gå all in känns som mest rätt att göra, men diverse förståsigpåare tycks vara splittrade i detta, vissa påstår att det inte alltid är rätt att gå all in och vissa studier visar att det finns underlag att inte gå all in utan att man går in med den del för att pyts in resterande över tid, givetvis funkar inpytsningen som en krockkudde till det redan investerade så lite huvudbry har jag ju mer jag läser men min tolkning är att en stor majoritet rekommenderar att gå all in då tiden oftast talar för den som inte har dålig karaktär och får panik vid negång
exakt, jag tackar ödmjukast för din input, gjorde precis en liten sammanfattning av ditt svar