Hjälp med scenarion för bostadsköp

Dags att flytta från vår förort då det börjar bli märkbart otryggt, planen är då att köpa ägarlägenhet/Bostadsrätt i Sthlm innerstad.

Dessvärre minimalt privat kapital men ett
AB som går bra.

Vad är minst dåligt av följande scenarion:

1: Ta ut monsterlön samt utdelning för att få till en kontantinsats?

2: Rikta in sig på ägarlägenhet/Juridisk person accepteras, köpa på AB och hyra ut till sig själv/förmånsbeskatta och efter 5-10 år av utdelningar på lön till brytgräns köpa bostaden privat till marknadsvärde?

Bostaden är till mig och min familj…

Tacksam för svar, kanske någon har tänkt i samma banor!

Frågan är omöjlig att svara på som den är ställd nu.
Att ta ut lön till brytgräns och lågbeskattad utdelning är ett alternativ för att samla ihop till en kontantinsats men det borde du väl redan göra?. Att ta ‘monsterlön’ vad det nu avser känns som ett dåligt alternativ. Att köpa bostaden genom ett AB går såklart. Men det är ju omöjligt för oss att svara på vad som är bäst. Det saknas väldigt mycket information och det beror naturligtvis också på hur bostadsmarknaden utvecklar sig

Förlåt om jag var otydlig, frågan handlar helt enkelt om vad som är minst ofördelaktigt skattemässigt för AB iomed att privata medel saknas:

1. Ta ut lön (samt efterföljande utdelning) till kontantinsats för privat köp

Eller:

1. Köpa bostad på AB och förmånsbeskatta. Sedan under årens lopp samla utdelning för att köpa av den privat.

Du begränsar utbudet något enormt om du ska hitta en lägenhet där juridisk person accepteras. Ägarlägenheter är sällsynta i Stockholm. Kollar vi innerstan i Stockholm så hittar jag 8 lägenheter där det står att juridisk person accepteras. Exkluderar vi Telefonplan så rör det sig om 2 lägenheter (sökning på lägenheter, Stockholms kommun, fritt sökord “juridisk”). Om du måste köpa lägenhet så är det inte ett rimligt alternativ.

Du får jämföra “kostnaden” för att ta en “monsterutdelning” jämfört med att ta ett privatlån för att täcka kontantinsatsen som du sen försöker betala av så fort som möjligt med maximal lön+utdelning. Har du inget kapital alls ledigt just nu? Fonder/aktier som kan säljas av?

3 gillningar

Prata med banken och be om att få träffa både företags- och privatrådgivare samtidigt. Det har fungerat för andra i forumet. Kontantinsatsen behöver du ju dock lösa förmodligen genom utdelning om möjlighet finns.

4 gillningar

Jag har/håller själv på att leta efter en vettig lägenhet inom tull som övernattningslya med bra läge som tar juridisk person. Dessa är tyvärr antingen sjukt dyra och/eller är belägna i hus där samtliga är det och ofta ren airbnb med all otrygghet det innebär.
Så jag har mer eller mindre lämnat det spåret och får hosta upp pengarna privat om det skall bli av.