Hej. Jag är student med bostadsrätt och lån, och försöker nu börja spara mina pengar jag tjänar på extrajobb till både en passiv hink på 80/20 på avanza, samt en buffert på ca 30 000 för jag har insett att saker går sönder… nyss gick min toalett sönder så då behövdes det läggas 6000kr på det, men vill också ha ett konto där jag sparar till resor. Kan buffert konto och resor konto vara detsamma? Är 30 000 tillräckligt att ha som student? Hur mycket borde jag egentligen spara i min passiva hink, eller borde jag ha en Mellanrisk istället? Eller alla tre? Räknas min amortering till bolån som Mellanrisk hink? Hade gärna velat ha lite åsikter om hur sparande ”borde” se ut för en student med extrajobb som inte har en fast inkomst på minst 3 år till…
Se till att ha en buffert först, storleken beror på vilka fast utgifter du har. Du skall klara dig vid tillfälligt inkomstbortfall. Jag hade inte lagt resor eller andra kortsiktiga målsparande i den hinken utan öppnat ett till sparkonto (som du kan namnge med målet
)
När bufferten är full. Starta ett månadssparande, global indexfond/fondrobott.
Så här har jag gjort, vet inte om det är det bästa men funkar bra för mig. Enkelt, behöver inte bry mig. Ser månadssparande som skatt till mig själv, dras alltid när lönen kommer så behöver aldrig se dom pengarna. Enda gången jag är aktiv är när jag får löneförhöjning (då går jag in å ökar månadssparande) ![]()
Nu har inte jag varit student på lääänge
men samma princip borde gälla. Dock verkar dina inkomster mer ojämna. I det läget hade jag ändå sett till att jag hade ett månadssparande, kanske lite lägre summa som jag kompletterat de månader inkomsten är högre.
Bara att du sparar är grymt. Önskar jag hade varit lika smart i mina yngre år ![]()
![]()
Tack så mycket för svar! Jag har redan en fondportfölj som är ungefär basportföljen fast med 20% räntefonder också, för att dra ner risken liiite, tänkte dock nog höja till 100% aktieindexfonder när jag känner mig lite mer varm i kläderna då dessa pengar inte ska röras på minst 15-20 år. Tänker också att jag borde fylla upp buffert före passiva, men tror du 30 000 räcker? Har ca 8000 i fasta utgifter och att gå mer än 2 månader utan jobb eller csn skulle nog aldrig hända… sen efter den är full, ska jag kanske spara lite till resa och lite till passiva då varje månad? Som det ser ut nu är det möjligt för mig att spara ca 4000kr i månaden, ska jag lägga hälften på passiva och hälften på resa då?
Jag känner nästan att jag börjat spara för sent… men får ju tänka att jag har en bostadsrätt som jag amorterat till också…
Du ligger redan långt före de flesta! Grymt jobbat! ![]()
30’ låter perfekt under dom förutsättningarna. Dock hade jag ändrat fondportföljen till 100% aktier redan ikväll, med den sparhorisonten behöver du inte oroa dig, skulle det gå dåligt ett par år kommer du ha ändå ha många år att rädda upp det med ![]()
Obs, under förutsättning att du säkrat din buffert vill säga ![]()
Håller med här att du egentligen inte behöver tänka såå mkt på mellanriskhinken osv. Du borde köra 100% aktie fonder om du har lång sparhorisont.
Dave Ramsey säger dock att man inte ska investera i fonder alls när man pluggar. Man ska investera i sig själv. Så glöm inte att ha kul, resa och investera i din utbildning, livets utbildning whop whop ![]()
Ändrat! Skönt att ha få fonder också…
Ja såklart! Därför tänkte jag först fokusera på att spara buffert och resa! Men resten av pengarna som jag får över, vilket jag ofta får då jag jobbar halvtid vid sidan av för jag har rätt lugnt i skolan, tänker jag kan vara bra att lägga in på passiva sen? Vill bli miljonär 2044 och tänker att bara en 500 per månad nu kan göra stor skillnad sen pga ränta på ränta. Nu är bara nästa fråga efter bufferten är full (den är det redan i januari), borde fokus vara spara till resa för alla överblivna pengar tills den är full sedan passiva? Eller ska jag köra hälften resa hälften passiva? Eller helt sätta den på paus tills jag har ett fast jobb?
Tycker du skall köra passiva hinken varje månad och samtidigt resekontot. Planera hur mycket du behöver för att resa och när i tid du vill göra det och anpassa hur mycket du vill lägga i vardera hink. Kanske blir det bara en hundring i den passiva (eller mindre än så) men alla bäckar små
.
Tack så mycket för tipsen! Vill verkligen spara för min framtid men samtidigt göra saker nu så det är svårt med balansen, sen har jag inte heller riktigt något mål med mitt långsiktiga utöver pension (är ju jätte lång tid dit…) samt typ om jag vill köpa hus i framtiden osv… så därför tänker jag om jag kanske ska fokusera mer på resekontot och göra som du säger bara lägga in väldigt lite varje månad på passiva.