Hjälp mig förstå guld via ETC

Står det under information på nordnet :slight_smile:

Är det att Nordnet sätter säkerhet i Xetra-gold till 60% av värdet om du har värdepappersbelåning hos dem?

Använder du dig inte av värdepappersbelåning så spelar det ingen roll för dig.

Det låter rimligt nu när du säger det! Tack :slight_smile:

Och om man använder värdepappersbelåning ställer 4GLD till problem med räntan på grund av Nordnets korkade 70 %-regler.

Jag tror bara det är 8PSG och GZUR som har 70 % belåningsgrad på Nordnet.

Nu är jag inte så intresserad av att belåna portföljen, men det är ju alltid kul att lära sig något nytt så du får gärna förklara varför just 60% ställer till det med räntan hos nordnet :slight_smile:

Uppfyller du de här kraven kan du få 0,89 % effektiv ränta.

  • En godkänd aktie eller ETF får max utgöra 20 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • En godkänd fond får max utgöra 60 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • Du får maximalt använda 40 procent av det totala belåningsvärdet för dina värdepapper med en belåningsgrad på minst 70 procent.

Uppfyller du de här kraven kan du få 1,99 % effektiv ränta.

  • En godkänd aktie eller ETF får max utgöra 25 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • En godkänd fond får max utgöra 75 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • Du får maximalt använda 60 procent av det totala belåningsvärdet för dina värdepapper med en belåningsgrad på minst 70 procent.

Källa: Belåna aktier - Portföljbelåning ökar din handlingskraft | Nordnet

Att jag skrev att reglerna är korkade beror på att det enligt Nordnets regler för ränterabatt är bättre att ha 10.000 kr i värdepapper med 70 % belåningsgrad än 1.000.000 kr i värdepapper med 60 % belåningsgrad.

Jag råkade nyligen ut för en absurd effekt av 70 %-regeln i kombination med regeln om att en ETF max får utgöra 20 % av totala antalet godkända värdepapper. ETF:en hade hög belåningsgrad men hade växt sig större än 20 %, så ränterabatten försvann på min Nordnetportfölj. Ett sätt att åtgärda det är att flytta delar av innehavet med högt belåningsvärde från Nordnet till Avanza, för då ökar min kreditvärdighet(?) på Nordnet och jag får bättre ränterabatt. :man_facepalming:

Eller så får man byta det problematiska värdepappret med högt belåningsvärde till ett med sämre belåningsvärde, för då ökar också kreditvärdigheten och man får bättre rabatt om resten av portföljen fortfarande uppfyller reglerna för rabatt. :man_facepalming:

Men den huvudsakliga svårigheten hos Nordnet är att hitta värdepapper med minst 70 % belåningsgrad, exempelvis för guld. 20 %-regeln kan man ta sig förbi, även om lösningen är korkad.

Tack för sammanställningen. The Royal Mint ser väldigt intressant ut - speciellt att man kan få det levererat när som helst och har en stat som ägare. Men hittar inte denna ticker på Avanza? Hur köper man den?

Hej @freedomfighter - denna har bytt namn litegrann och finns numera under ISIN XS2115336336 på både Nordnet och Avanza t:EX. Men om det går att få leverans i fysisk form skulle jag ställa mig tveksam till… Edit: iofs verkar det som att man kan få leverans om värden på minst 20,000 USD enligt detta faktablad: https://etp.hanetf.com/RMAU_Redemption_FAQs.pdf

Använder denna tråd istället för att skapa en ny.

Jag köpte idag Xetra-Gold Etc.

Förstår inte när jag läst de andra trådarna, avgiften till “fonden” är 0% men detta tas igen på annat sätt. Tidigare via Avanza som fakturerades för detta och vid det tillfället (år 2021?) inte börjat baka in det för kunderna.

Hur ser detta ut nu? På något sätt måste de ju ta betalt. Tycker ändå certifikatet ser stabilt ut med inga superextrema ökningar som tex Lundin gold men istället jämnare utveckling.

Är ingen vidare på att förklara frågan men gällande LUG får du ha med dig att du inte investerar i guld utan i ett gruvföretag som bland annat sysslar med guldutvinning.