Absolut visst är det så, försöker själv lista ut vad som är mest prisvärt + minimum tidshorisont så det inte blir för dyrt och ska vara värt det. Då jag själv ska gå in med en större belopp årligen samt att jag har guld i flera olika portföljer.
När jag ringde Nordnet idag refererade de till: https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=DE000A0S9GB0
Där det framkommer en avgift på 0.36 %
Men de skulle kolla upp det noggrannare och återkomma på måndag med ett mer konkret svar.
Jan har skrivit sedan tidigare:
” Xetra-Gold tar 0.3 % i avgift för förvaring och försäkring, men de tar inte något för själva fonden. På det sättet tycker jag att Xetra-Gold är betydligt mer transparent än någon annan guldfond. Särskilt om man beaktar deras hemsida.”
Någon ytterligare avgift måste det ju vara i form av förvaringsavgift som ML och andra konstaterat. Jag själv blev ställd när det stod 0 % i faktabladet och att det inte framgick någon form av avgift. Sen att Nordnet inte kunde bekräfta det heller vid ett tidigare samtal.
ML skulle du kunna länka informationsbladet du hittade på avgiften?
Vore kul om Jan kunde bekräfta de exakta kostnader som gällde en gång till.
Infon jag har fått fram är då följande:
0.3 % ? Eller 0.36 % årlig avgift?
Engångsbelopp:
0.3 % courtage ink försäljning
0.5 % ink försäljning.
Om man vill komma undan billigare som jag fattat det kräver ju det att man behåller guldet och inte säljer på årsbasis vid ombalansering och istället lägger till belopp och har guldet över en längre tidshorisont som Xetra rekommenderar minst 5 år. Då hade man fått en avgift på:
Tidshorisont 5 år:
0.3 + 0.5 / 5 = 0.16
0.16 + 0.3 = 0.46 % per år förutsatt att man säljer efter 5 år.
Tidshorisont 10 år:
0.3 + 0.5 / 10 = 0.08
0.08 + 0.3 = 0.38 % per år förutsatt att man säljer efter 10 år.
Rätta mig gärna om jag har fel?
Men det blir krångligare då jag antar att du vill fylla på med Mer guld varje år. Och då kräver det ju att nästa köp order också har en lång tidshorisont osv.
Är det någon annan som har nå bättre strategi för att få ner kostnaden?
”Avgiftsfritt från år 2” var kanske lite otydlig. Vid köptillfället får du ju betala en courtage + växlingsavgift som motsvarar 0.15 % + 0.25 %. Från år 2 betalar du ju ingen courtage + växlingsavgift för samma pengar förutsatt att du inte säljer samma år Fram tills att du säljer dvs det är ju ett engångsbelopp sorry om jag var lite otydlig. Skrev i all hast. Men sen så tillkommer ju förvaringsavgiften på 0.3-0.36%?
Kom gärna med tips och förslag då jag själv är intresserad av att köpa guld till ett större belopp.
Är Xetra-gold så mycket bättre än ETFS Physical Swiss Gold (GZUR)? Eller de kanske inte skiljer sig så mycket i pris ändå. Det var väl en årlig avgift på 0.25 % på GZUR också?
Mvh
C