Hej, förstår inte riktigt hur ETF handeln fungerar och hoppas jag kan få lite hjälp med förklaringar!
Jag tar JPGL som ett exempel. Den handlas på den tyska börsen och de underliggande instrumenten är US aktier.
Hur sätts kursen och vem är det man handlar med?
Dvs sätts kursen enbart utifrån hur US aktierna utvecklas eller påverkas kursen på ETF:n också av köp/sälj av själva ETF;n? Och hur sätts kursen när börsen för de underliggande innehaven är stäng?
Och vem handlar man med? Alltid emittenten eller även privatpersoner eller både och?
Är det fördelaktigt att handla denna ETF på eftermiddagen när börsen i US är öppen? Varför?
Något annat jag ska tänka på vid handel av ETF:er jämfört med vanlig aktiehandel?
Är det även skillnad mellan olika ETF:er eller funkar detta exempel som generell förklaringsmodell för ETF handel?
(Handlar via Avanza om det har ngn betydelse för förklaringen)
Förklara gärna som om jag vore ingenjör och inte ekonom
Tack på förhand!
Tack för länken Har läst nu och förstår bättre men är fortfarande inte riktigt klok , kanske någon kan bekräfta/dementera nedan?
Betyder nedan att dagens ETF kurs bygger på hur de underliggande innehaven utvecklas samma dag + kostanden för hedge? Så om man kollar på hur en ETF utvecklats en dag är det samma utveckling som underliggande innehaven har haft den dagen + kostnad för hedge?
ETF shares are created once per day, at the end of the day. However, the AP essentially locks in the cost of creating those shares at the time it purchases the underlying securities. This is known as hedging, and it means that the AP always knows the price at which it will be able to create shares at the end of the day, as long as it knows the cost of the hedge. Together, these two factors — the cost of the underlying basket of securities, plus the cost of the hedge — are the basis for the fair value calculation and the price at which a market maker will quote an ETF share throughout the trading day.
Och kan man säga att spreaden normalt blir mindre om det är en mer populär ETF där säljare/köpare oftare handlar direkt från varandra?
An ETF may trade with a spread that is tighter than that indicated by the underlying costs. Taking again our FTSE 100 ETF example, the fair value band is 62 bps. However, the most popular ETFs tracking the index trade with a spread of less than 5 bps. This is due to natural buyers and sellers transacting in the shares at a mutually acceptable price (in other words, the ETF shares simply change hands, without creation/redemption costs being incurred).
Ja, de ordrarna går till avslut någonstans mellan den köp- och säljkurs som marketmakern ställer ut, och ju fler som handlar desto mindre skillnad blir det mellan köp- och säljkursen för ETF:en. Buden närmar sig medelvärdet av marketmakerns köp- och säljkurs.