Hjälp mig sätta rätt pris på mitt sidoprojekt (eink dashboard guide)

Hej!

Jag vill bara bolla en sak.

För några veckor sedan satte jag upp en e-ink-skärm i köket där man kan se allt från om tvättmaskinen i källaren är klar, till matsedeln för kommande vecka, påminnelser om att ställa ut soptunnan, elpriser och vår senaste förbrukning. Jag kan till och med starta motorvärmaren med en liten knapp på sidan av skärmen. Jag blev väldigt nöjd med bygget, men tänkte egentligen inte så mycket mer på det just då.

På sistone har jag fått en ny hobby: att bygga saker. Allt från den här skärmen till en modelljärnväg som åker mellan hyllplanen i bokhyllan, och olika smarta hemlösningar som mäter fukten i våra växter. Samtidigt har jag utvecklat en kärlek till 3D-printning. Så nu vill jag ha en 3D-skrivare.

Min första tanke var att bara ta av sparpengarna och köpa en. Men sen kom realismen ikapp. Jag vill ha en skrivare för över tio tusen kronor. Just nu är både jag och min sambo föräldralediga, så vi får bara in pengar från Försäkringskassan och det är inte mycket. Därför började jag fundera på hur jag skulle kunna köpa skrivaren utan att röra våra sparpengar.

Det var då jag kom att tänka på skärmen jag nämnde i början. Jag har fått många frågor om hur jag byggt den, och när jag läser på olika forum på nätet ser jag ganska ofta kommentarer i stil med: ”Jag vill ha en sån, men jag vet inte hur man gör.”. Så jag bestämde mig för att skriva ihop en guide.

Nu har jag en drygt 40 sidor lång guide där jag steg för steg går igenom hur man bygger en sådan skärm, komplett med kodexempel och allt som behövs för att komma igång. Jag tänker att det här faktiskt borde gå att sälja. Målgruppen är förvisso smal; teknikintresserade som gillar att bygga saker och älskar smarta hemlösningar, men målet är “bara” att komma upp i tio tusen kronor över en nio månaders period.

Om jag säljer guiden för 250 kronor behöver jag sälja 40 exemplar. Det känns möjligt. Jag tycker att det borde finnas åtminstone 40 personer bara i detta forum som skulle vara intresserade. Priset 250 kronor känns också rimligt: det motsvarar två luncher, och i gengäld får man allt jag kan om hur man bygger skärmen, inklusive kod exempel och all kod jag använder själv.

Å andra sidan kan man tycka att 250 kronor är mycket för en pdf och lite kod. Man kan ju gräva fram all information själv genom att sitta med ChatGPT några timmar. Men det är just de timmarna jag vill spara läsaren. Dessutom tänker jag ge support så att köparen faktiskt kan slutföra projektet. Självklart behöver man fortfarande köpa hårdvaran och koppla ihop allt, det kommer jag inte runt.

Så mina frågor till er är:

1. Verkar det rimligt att kunna få in 10 000 kronor på en sådan här produkt på nio månader?
2. Är 250 kr ett rimligt pris? Man får alltså en detaljerad pdf-guide på 43 sidor (exk. kod), exempel­kod för hur man visar t.ex. väder, status på enheter i hemmet osv., samt en kanal till mig för att ställa frågor. Jag vill hamna rätt i pris innan jag exempelvis postar något på Reddit. Sen fattar jag att jag ev. kommer behöva justera priset.
3. Skulle du köpa detta själv?

Jag vet att man egentligen inte ska sälja skinnet innan björnen är skjuten, men nu är den skjuten och allt är klart. Det som återstår är att ladda upp materialet på https://gumroad.com och börja sälja.

Tack och bock

2 gillningar

Coolt!

Ser bra ut och 250 kr är väl inte ett orimligt pris för detta. Men då måste det vara en komplett lista på allt man behöver och kod som gör att det går att få igång utan att själv skriva mer kod.

Dock vill gärna nämna att du bör räkna med lite utgifter för din 3D skrivare. Det kommer gå åt en massa material. Filament, hotends etc. Om du dessutom vill ha en skrivare med automatisk färgbyte (typ AMS) så kommer du att hamna i ett läge där du köper på dig massor av rullar med olika färger. Sen behöver du mer än en rulle av varje färg så du inte vill få slut på en färg mitt i ett projekt.

Filament går att köpa för 100kr till 400kr per kg beroende på volym och material. För funktionella material, typ engineering material så kan du räkna med att de ligger i övre prisklassen. Vanligt plaster som PLA och PETG är de billigaste och fullt tillräckliga för väldigt mycket.

När det gäller hotends så varierar priserna för dessa också, och du kan behöva byta ut 1-2 om året om du har otur. Med lite tur så kanske du inte alls behöver byta ut under första året.

Vad jag vill ha sagt är att beroende på hur mycket du skriver ut och till vad så behöver du budgetera för filament och förbrukningsmaterial. Ska du dessutom skriva ut till andra eller sälja utskrifter så kommer du behöva bygga upp ett lager med filament. Räkna med 2000-10000 kronor i filament under första året.

1 gillning

Kul med egna projekt! Är det till TRMNL som är populär just nu, eller menar du att bygga allt från grunden, även själva hårdvaran?

Jag tror att du lättare skulle kunna komma upp i 10 000 kronor om du istället för att sälja guiden håller kurser hur man bygger skärmen. Du kan lätt ta 1000 kronor + materialkostnad per person. Problemet kan var lämplig lokal. Jag hållit en del svampkurser via Medborgarskolan som var lukrativa.

Kan du inte sälja skärmen komplett eller är det för mycket jobb att sätta ihop den för att göra det lönsamt?

Byggsats där hårdvara och instruktioner ingår kunde kanske vara mer lönsamt så sparar köparen lite tid och om det är smått material kan du köpa in lite större pack och skicka med det som behövs bara.

2 gillningar

Tack för svar,

Ser bra ut och 250 kr är väl inte ett orimligt pris för detta. Men då måste det vara en komplett lista på allt man behöver och kod som gör att det går att få igång utan att själv skriva mer kod.

Yes, det följer med en ingående lista på vad man behöver och hur man sätter upp det, samt kod som bara är att köra igång. Problemet är dock att folk har olika förutsättningar. De kan ha olika elbolag eller olika uppsättningar av smarta hem. Vissa kanske planerar sin mat med penna och papper, andra med Notion, iPhones anteckningar och så vidare. Därför kommer det inte gå att ge en lösning som passar alla.

Istället är min plan att erbjuda support för att hjälpa personen att komma i mål och på så vis kunna anpassa koden för individen. Dock i rimlig mängd såklart, och detta kommer jag behöva vara tydlig med när jag säljer guiden.

Angående AMS tänker jag att jag avvaktar med det tills jag känner att jag behöver det, och 2 000 kr för filament första året känns okej tycker jag.

I guiden som jag skrivit handlar det om att bygga allt från grunden, inklusive att sätta ihop hårdvaran. Att sätta ihop hårdvaran kan antingen vara mycket enkelt eller kräva lite borrning och lödning, beroende på vilken nivå läsaren vill lägga sig på. Men allt detta förklarar jag ganska ingående i guiden.

Problemet som jag ser med produkter som TRMNL är att de renderar allt som HTML på deras maskiner. Detta betyder att om du vill visa saker från ditt hem, t.ex. om tvättmaskinen är på eller inte, så måste TRMNL få tillgång till den informationen. Det vill säga, de måste få tillgång till din data. Du kan köra deras mjukvara på egen hårdvara, men då måste du ha en dator som kör detta och betala en engångsavgift till dem för att köpa ut mjukvaran.

Sedan kommer du inte ifrån att feedbackloopen blir ganska lång. Jag vill t.ex. kunna starta motorvärmaren från skärmen. Även om du lyckas få till det via en knapp på TRMNL (som absolut inte är självklart), betyder det fortfarande att TRMNL måste rendera om en HTML-sida som sedan ska skickas till skärmen. Det innebär att det kommer ta några sekunder (eventuellt en minut, beroende på din hårdvara). Och det är ingen trevlig upplevelse om du behöver vänta länge innan du får återkoppling på att t.ex. motorvärmaren har startats.

Det är i alla fall min uppfattning men om man vill ha en skärm för att bara visa kalender, väder och annan mer publik data så kan TRMNL absolut vara ett bra alternativ.

1 gillning

Jag tror att du lättare skulle kunna komma upp i 10 000 kronor om du istället för att sälja guiden håller kurser hur man bygger skärmen.

Detta är absolut ett alternativ, och jag har hållit liknande kurser förut. Men min plan var att försöka hålla detta så enkelt som möjligt och med så låg risk som möjligt. Att köpa in material för tusenlappar och sedan hyra lokal innebär en risk, och dessutom tror jag att det kommer vara svårt att marknadsföra/hitta deltagare. Men absolut – tanken har slagit mig!

Tanken från min sida har egentligen varit; “Hur kan jag få in 10k extra medan jag är föräldraledig samtidigt som jag kan ta hand om barnen”. Dvs. ett så riskfritt alternativ som möjligt.

Kan du inte sälja skärmen komplett eller är det för mycket jobb att sätta ihop den för att göra det lönsamt?

Jag funderade lite på det men om jag inte misstar mig så kommer jag behöva ge ut garantier på hårdvaran, ångerrätt, frakt, etc. Jag är helt enkelt orolig för att det kommer innebära en stor risk. Men jag kanske har fel?

Som jag skrev i svaret ovan är tanken från min sida; “Hur kan jag få in 10k extra medan jag är föräldraledig samtidigt som jag kan ta hand om barnen”. Dvs. ett så riskfritt alternativ som möjligt.

Det är något som jag skulle kunna köpa. Men med åren känner jag att det ska inte vara en massa grejer överallt. Man får såklart ha precis hur man vill. Jag gillar att ha allt i mobilen. Till och med sambon styr tvättmaskin och torktumlaren med mobilen.

Det är såklart en signifikant risk. Men som alltid gyllene regeln i försäljning, sälj skinnet innan björnen är skjuten.

Alltså sälj byggsatserna innan du köper komponenterna.

Jobbar extra. Företagande är risk. Oavsett på vilken nivå. Låg risk → arbeta för timlön. Hög risk och hög reward → företagande.

Tack för alla svar. För den nyfikne så ladda upp det här nu: Build an E-Ink Dashboard

Vi får se om det flyger. Jag kanske säljer 0 eller 40. Vad det än blir så blir det bra.

1 gillning

Lycka till, du får rapportera hur det går här sen.