Hej!
Jag vill bara bolla en sak.
För några veckor sedan satte jag upp en e-ink-skärm i köket där man kan se allt från om tvättmaskinen i källaren är klar, till matsedeln för kommande vecka, påminnelser om att ställa ut soptunnan, elpriser och vår senaste förbrukning. Jag kan till och med starta motorvärmaren med en liten knapp på sidan av skärmen. Jag blev väldigt nöjd med bygget, men tänkte egentligen inte så mycket mer på det just då.
På sistone har jag fått en ny hobby: att bygga saker. Allt från den här skärmen till en modelljärnväg som åker mellan hyllplanen i bokhyllan, och olika smarta hemlösningar som mäter fukten i våra växter. Samtidigt har jag utvecklat en kärlek till 3D-printning. Så nu vill jag ha en 3D-skrivare.
Min första tanke var att bara ta av sparpengarna och köpa en. Men sen kom realismen ikapp. Jag vill ha en skrivare för över tio tusen kronor. Just nu är både jag och min sambo föräldralediga, så vi får bara in pengar från Försäkringskassan och det är inte mycket. Därför började jag fundera på hur jag skulle kunna köpa skrivaren utan att röra våra sparpengar.
Det var då jag kom att tänka på skärmen jag nämnde i början. Jag har fått många frågor om hur jag byggt den, och när jag läser på olika forum på nätet ser jag ganska ofta kommentarer i stil med: ”Jag vill ha en sån, men jag vet inte hur man gör.”. Så jag bestämde mig för att skriva ihop en guide.
Nu har jag en drygt 40 sidor lång guide där jag steg för steg går igenom hur man bygger en sådan skärm, komplett med kodexempel och allt som behövs för att komma igång. Jag tänker att det här faktiskt borde gå att sälja. Målgruppen är förvisso smal; teknikintresserade som gillar att bygga saker och älskar smarta hemlösningar, men målet är “bara” att komma upp i tio tusen kronor över en nio månaders period.
Om jag säljer guiden för 250 kronor behöver jag sälja 40 exemplar. Det känns möjligt. Jag tycker att det borde finnas åtminstone 40 personer bara i detta forum som skulle vara intresserade. Priset 250 kronor känns också rimligt: det motsvarar två luncher, och i gengäld får man allt jag kan om hur man bygger skärmen, inklusive kod exempel och all kod jag använder själv.
Å andra sidan kan man tycka att 250 kronor är mycket för en pdf och lite kod. Man kan ju gräva fram all information själv genom att sitta med ChatGPT några timmar. Men det är just de timmarna jag vill spara läsaren. Dessutom tänker jag ge support så att köparen faktiskt kan slutföra projektet. Självklart behöver man fortfarande köpa hårdvaran och koppla ihop allt, det kommer jag inte runt.
Så mina frågor till er är:
1. Verkar det rimligt att kunna få in 10 000 kronor på en sådan här produkt på nio månader?
2. Är 250 kr ett rimligt pris? Man får alltså en detaljerad pdf-guide på 43 sidor (exk. kod), exempelkod för hur man visar t.ex. väder, status på enheter i hemmet osv., samt en kanal till mig för att ställa frågor. Jag vill hamna rätt i pris innan jag exempelvis postar något på Reddit. Sen fattar jag att jag ev. kommer behöva justera priset.
3. Skulle du köpa detta själv?
Jag vet att man egentligen inte ska sälja skinnet innan björnen är skjuten, men nu är den skjuten och allt är klart. Det som återstår är att ladda upp materialet på https://gumroad.com och börja sälja.
Tack och bock