Oj ja det instämmer jag helt i, det är på tok för konservativt. Det finns ju t.o.m. noggrann undersökning rätt nyligen (en, iaf) som visar att en massa räntor i en 30-årig uttagsfas inte alls skyddar mot sådant som man tror/önskar. Att det är lite av en myt. De visar att man kan ligga i 100% aktier med god riskspridning i hela uttagsfasen och lyckas bra med riktigt hög sannolikhet (4% regeln). (Säger dock inget om att just du inte torskar, man kan ha otur med timingen – en börskrasch precis när man ska börja ta ut…).
PPM’s AP7 Såfa, nogsamt genomtänkt av en massa kloka kunniga människor, stannar vid 33%-67% vid 75 år, som jag förstått det.
Är även det för mycket räntor? Ja, det kan det vara.
EDIT: det är det här jag syftar på ovan:
Aktier slår räntor även för uttag under pension
Wow. Det där blir krångligt… omöjligt utan några antaganden och gissningar om framtiden. Jag gissade att det var typ så du menade men det blir ju inte bara komplext utan extremt komplext. Hur ska jag t.ex kunna veta 9 år i förväg hur mycket jag ska/kommer ta ut brutto per år? Hur fastställa rätt summa som du satte till 200k här? (Visst, det är godtyckligt, men…)
Att förena detta med en DWZ strategi, är svårt.