Hej forumet!
Har tidigare skrivit om dilemmat jag har med särkullbarn, sambo som är tio år äldre och att vi planerar att köpa ett dyrt boende ihop som jag vill kunna bo kvar i om han går bort.
Ser möjligheten med livförsäkring så länge vi inte är lastgamla, men vill givetvis att vi båda blir just lastgamla och planerar därför att öppna ett nytt ISK med ett “livförsäkringssparande” i mitt namn.
Dör jag först ärver han mig pga testamente och dör han så får jag behålla pengarna som inte ingår i dödsboet efter min sambo. Lyckas jag spara på mig pengar i mitt vanliga sparande, så detta känns överflödigt när vi blir äldre kan vi använda pengarna till annat. Smart va?!
Med ränta på ränta-kalkylatorn har jag kommti fram till att 3 - 5 tkr/mån nog är en rimlig summa för att bli nåt innan någon av oss trillar av pinn. Jag är 39, han fyller 49.
Nu får ni hjälpa mig att välja global indexfond för ändamålet. (Använder Fondo) ![]()
![]()
![]()
Vilke fond hade ni valt och varför?
Alla förslag mottages tacksamt. Gärna något med viss hållbarhetsstämpel. Inte lockad av LYSA pga avgiften i nuläget.
Shoot!! ![]()