Hjälp mig välja fond till egen livförsäkring!

Hej forumet!

Har tidigare skrivit om dilemmat jag har med särkullbarn, sambo som är tio år äldre och att vi planerar att köpa ett dyrt boende ihop som jag vill kunna bo kvar i om han går bort.

Ser möjligheten med livförsäkring så länge vi inte är lastgamla, men vill givetvis att vi båda blir just lastgamla och planerar därför att öppna ett nytt ISK med ett “livförsäkringssparande” i mitt namn.

Dör jag först ärver han mig pga testamente och dör han så får jag behålla pengarna som inte ingår i dödsboet efter min sambo. Lyckas jag spara på mig pengar i mitt vanliga sparande, så detta känns överflödigt när vi blir äldre kan vi använda pengarna till annat. Smart va?!

Med ränta på ränta-kalkylatorn har jag kommti fram till att 3 - 5 tkr/mån nog är en rimlig summa för att bli nåt innan någon av oss trillar av pinn. Jag är 39, han fyller 49.

Nu får ni hjälpa mig att välja global indexfond för ändamålet. (Använder Fondo) :smiley::smiley::smiley:
Vilke fond hade ni valt och varför?

Alla förslag mottages tacksamt. Gärna något med viss hållbarhetsstämpel. Inte lockad av LYSA pga avgiften i nuläget.

Shoot!! :facepunch:

En hållbar global indexfond. T.ex Länsförsäkringar global indexnära eller Storebrand Global all countries om dessa finns med i utbudet :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Tack! Kör storebrand global plus A i mitt vanliga sparande för att nån har sagt att den är hållbar och bred. :laughing: Så kanske får bli storebrand här med. :blush:

2 gillningar

Har du kollat med Änkan? Jag skulle ta ett möte med dem då de kan hjälpa dig att resonera även om du till sist inte väljer deras lösning - dvs. att du får någon att bolla din situation med och få inspel på.

För mig låter det här som ett perfekt exempel för dem, särskilt eftersom du kan ha försäkringstiden att gälla rätt länge.

Annars är ju Storebrands PLUS-fonder bra om man vill ha extra hållbarhet typ.

2 gillningar

Tack! Lyssnade mer än en gång på det avsnittet som var väldigt bra! Köper vi det dyra huset kommer vi att boka möte med en familjejurist och kolla med änkan.Tills vi vet tänkte jag starta fondsparande inspirerat sv deras försäkring redan nu. :blush:

1 gillning