Nu tycker jag att du är lite hård mot dig själv. Jag kan ju säga att jag har varit 20 år på börsen och förlorat pengar fram tills jag började läsa på Rikatillsammans 2016.
En kapitalförsäkring har en komponent som inte finns på ISK. Som namnet är på en kapitalförsäkring så finns det ett försäkringsmoment i den. Jag har en KF på Nordnet och om jag dör så betalas 101% av värdet ut till min förmånstagare. Det @Nightowl påpekar är att man inte äger värdepapprena i en KF. Du har istället en fordran till försäkringsbolaget. Vissa argumenterar att risken är högre då om Nordnet går i konkurs och har inte skött sig (dvs skilja på klientens tillgångar och verksamhetens tillgångar) så finns det en risk att man blir utan pengar. Dock är man en prioriterad fordringsägare, så något får man förhoppningsvis tillbaka.
En KF ingår inte i ett dödsbo och därför kan du påverka arvet. Min KF på Nordnet tillfaller min mor om jag dör innan henne. Saknar KF:en förmånstagare så går den tillbaka till dödsboet.
Lysa är enkelt och får du för dig att teckna så rekommenderar jag att du använder länken från Rikatillsammans. Det gör att @janbolmeson får en liten kickback. Om du sen rekommenderar till andra vänner så kan du använda din egen länk och då får man lite rabatt på avgiften.
Vi medlemmar här finns här för att hjälpa. Vi tycker olika och har lite olika infallsvinklar. Förhoppningsvis hittar du något som passar =)