Hjälp! Ofrivillig fire med bolån

Hej!
Har varit arbetslös en längre period och funderar på mina bolån.
Här kommer lite info först:

ISK med värdepapper 1290000 kr
Gammal aktiedepå 1043000 kr
Likvider på olika sparkonton 937000 kr
Totalt 3,27 miljoner

Bolån 1 467500 kr 2,99% 3 månaders rörligt
Bolån 2 467500 kr 2,311% 2 månaders rörligt
Totalt 935000 kr

Med stigande räntor så kommer dem nog ändras till runt 4% vid månadsskiftet.
Kan tillägga att jag får aktivitetsstöd på 12000 kr i månaden.
Det jag funderar på är att ta från likviderna och betala av hela det dyrare lånet.
Vad tycker ni att jag göra?

Så skulle jag också göra.

2 gillningar

Hade inte gjort det.

Varför inte?

Att ha pengar på sparkonton som ger 1-2 % när man kan runt 4 % är ju ett relativt bra fördubbling.

Den enda risken (som du kanske tänker på) är att man senare inte kommer att kunna få låna upp lika enkelt på grund av arbetslösheten.

3 gillningar

Tycker du ska ta pengarna på sparkonton och betala av det dyrare lånet till du har 100-150k kvar som buffert och kombinera aktiesparandet på isk

1 gillning

Var på banken idag och sa att jag ville lösa ett av lånen. Nu vill banken ha underlag från var pengarna kommer så blev ombedd att ge dem 7st årsbesked för mina konton på Avanza innan jag flyttar pengarna. Årsbeskeden finns ju digitalt på sidan så ska jag ta med dem på USB till banken eller utskrivet? Det är ju flera hundra sidor! Borde räcka med första sidan på varje besked där totalen står? Krångligt värre då jag inte har nån skrivare!

Fråga dem, det är nog enklast. Jag minns när jag löste mitt sista lån för nio år sedan. De blev förvånade på banken, men frågade inte om pengarnas ursprung. Jag tror det var närmare 200k det handlade om då.