Bor idag ensam (två barn) i villa värderad till 5 850 000 (Sommaren -21), och har lån på 3 075 000.
Lånet är på två delar idag:
1 500 000kr, 1.65% bundet till 2023-03-31
1 575 000kr, 1.69% bundet till 2025-03-31
Jag har hyfsad ekonomi, men är ändå lite orolig. Små ränteskillnader gör rätt mycket på så stort lån.
Iom att den “rörliga” räntan är högre än vad jag har idag så kan man lösa lånen utan att åka på någon ränteskillnadersättning.
Min tanke var isåfall att binda om båda delarna på 5 år. Tyvärr så är ju räntorna redan anpassade för en höjning. Det jag kan hitta är följande:
Länsförsäkringar, 2.64%
Avanza, 2.14%
SBAB, 2.01% (Med grönt bolån)
Skandia, 1.95% (Om jag går med i tex Unionen)
Räntekostnaden per år i dag är 24 750+26625 = 51 375kr
Med 1.95% skulle det bli 59 962kr
Dvs ca 8 587 i skillnad, eller ca 715kr i månaden. Innan skattereduktion.
Kan man tänkas tycka den ökade kostnaden är värt det för den tryggheten? Nu är det ju högst personligt och i slutändan helt upp till mig, men vad anser ni?
Nu har jag inte räknat med att jag sannolikt får högre räntor om 1 resp 3 år när nuvarande går ut.
Skulle dock helst vilja ligga kvar på antingen LF eller Avanza då det är de banker jag har idag och gillar/uppskattar.
(Kort tillägg: ICA verkar kunna ge något liknande, 1.95% under förutsättning att man handlar för mellan 1000-2000kr/mån)
Men så behöver du ju betala för att lösa dem tidigt? Har du räknat hur mycket räntan skulle behöva gå upp om ett år för att du ska gå break even på det billigaste alternativet?
Sen är du ju snart nere på 50 % belåning… Då kan du ju när som helst balansera en ökad ränta med amortera mindre.
Jag har sålt nu och behöver lösa ett lån på drygt 2 MSEK, bankens uppskattning var att det kommer kosta 5k i ränteskillnadsersättning. Jag har bundet till 1,4% så lägre än dagens räntor. Alltså kan man inte utgå från att det är helt gratis lösa, däremot kanske det inte blir så stora belopp.