Hjälp sökes för portföljen!

Hej allihop,

Jag är mångårig följare av bloggen/podden men är ny här på forumet och jag hoppas kunna få lite support och feedback.

I familjen har vi drabbats av ett sjukdomsfall vilket gör att en av oss inte kan arbeta mer än uppskattningsvis 30%.
På den positiva sidan är att vi har ett kapital om ca 3,3 mkr.

Hur skulle du/ni bäst investera denna summa för att kunna plocka ut lite pengar för att kunna leva på?

Jag har lite tankar och funderingar då jag är en försiktig general.

I dagens räntemiljö (annorlunda nu tänket) där en räntesänkning skulle innebära negativ ränta vilket i det långa loppet känns omöjligt så upplever jag risken med räntefonder högre än själva uppsidan. Därmed att principen hatt ha räntefonder som “krockkudde” i nuvarande läge spelat ut sin roll.
Tänker jag galet?

Borde inte Erik Strands teori om en 50/50 portfölj med guld och aktier kännas mer relevant än någonsin i dessa tider?

Stort tack på förhand!

Hej Oscar,

Välkommen till detta nya forumet! :slight_smile:

Bra att ni har lyckats spara ihop en bra summa som kommer förenkla väldigt mycket för er!

Just nu så är inte räntefonder så himla attraktiva, som du säger, så räntedelen får man då eventuellt lägga på ett vanligt sparkonto istället där man iaf är garanterad ränta.
Men skulle man vilja ha räntefonder ändå så är det korta räntefonder som är bäst just nu.

Så kolla in dom vanliga modellportföljerna här på bloggen men byt isåfall ut räntedelen mot korta räntefonder, guld eller cash på ett sparkonto så blir det nog jättebra!
“Globala Barnportföljen”
“Nybörjarportföljen”

Jan har skrivit om uttagsstrategier i en artikel tidigare, kolla gärna in den!

Tack för supporten!

Oskar

1 gillning