Hjälp! Storlek på bufferthink?

Det är helt upp till dig och nivån på dina investeringar @Progression. Har du en större storlek på portföljen så kan det vara vettigt att överväga att belåna den vid behov, istället för att ha “onödigt” stor buffert. Här skrivs det lite om det utifrån en lite annan situation: Belåna portföljen istället för att köpa bostad - Spara och investera - RikaTillsammans Forumet

Om man börjar överväga att belåna sin aktie/fondportfölj tycker jag dock man ska vara oerhört medveten om riskerna. Sjunker kurserna kan det bli aktuellt med tvångsförsäljning. Men att belåna till exempelvis 10% eller 25% känns ju nog “mer eller mindre riskfritt”, kanske så högt som 50% om man är våghalsig. Men mycket högre än så skulle jag nog inte rekommendera att man går.

För egen del (jobbat i ungefär 20 år, gift mig, bildat familj, byggt hus osv) så har vi nog egentligen aldrig haft någon möjlighet att bygga upp någon regelrätt “buffert” förrän nu på sistone. I början av äktenskapet var ekonomin extremt ansträngd och vi fick till och med låna pengar av mina farföräldrar vid ett tillfälle för att ha råd med våra hyra, mat, etc. Det säger sig själv att det är inte är läge att börja spara så mycket just då. Sedan fick vi barn, köpte bostadsrätt och började renovera den, flyttade utomlands, byggde hus, fick fler barn… ja, du förstår. :slightly_smiling_face:

Men på senare år har vi ändå börjat bygga upp lite sparande i mer “målsparande”, typ “semestersparande”, “byggprojekt”, “möbler” etc. Inte buffertsparande som specifik “buffert” men det har ju ändå betytt att vi haft sparpengar som vi har kunnat låna av när pengarna inte räckt till, vilket har varit otroligt skönt. Och nu, tack och lov :pray:, så har vi faktiskt haft möjlighet att spara lite extra inkomster i en regelrätt buffert på närmare 5000€. :tada: Jag tänker att det får räcka just nu, lägger hellre in eventuella extra pengar på börsen + gåvor till välgörenhet.

Så du kan ju tänka likadant om du vill? Spara ihop till 50k SEK om du har möjlighet så är det gott och väl en bra början på buffert. Men som sagt, för mig/oss tog det upp till 40-årsåldern innan vi kom dit. :grin: Då har vi dock en hel del pengar bundna i bostaden, men de är ju åas verkligen “bundna” och inget man kommer åt för oväntade utgifter.