Mina föräldrar är på väg att köpa sommarstuga (~6milj) och en tanke slog mig…
Kan ni hjälpa mig resonera kring att jag skulle ta ett lån åt dem?
De är pensionärer (60-65) och har rätt lågt humankapital. Bankerna är därmed inte supertaggade på ett stort lån. De har däremot en god ekonomisk situation med stort investerat kapital, men det vill inte banken riktigt ta hänsyn till…
De kan köpa utan lån, men jag tänker att det är fördelaktigt att få ett lån på något sätt för att få hävstång på en förväntad värdeökning på stugan.
Ett sätt att få ett lån skulle ju vara att jag och min fru tar det istället. Vi har också en rätt god ekonomisk situation med några milj på banken, 40% sparkvot och en brf med 60% belåning (borde kanske öka den i första hand om jag vill justera upp risken?).
Vi kommer troligtvis vilja flytta innan den ev stugan avyttrats och vill gå fire om 10-15 år.
Jag har en bror där det uppstår någon rättvisefråga också. Han har inte kommit så långt på sin ekonomiska resa.
Vad finns det för fördelar/nackdelar?
Fallgropar? Tankevurpor?
Tack på förhand
Jag skulle inte investera i ett fritidshus jag själv inte äger, inte minst eftersom fritidshus har en mer osäker utveckling. Enda anledningen att göra det är för att man vill hjälpa till. Men i så fall casha med pengar man vet att man inte kommer att behöva.
Om ni väljer att göra det du funderar på så måste det vara noga avtalat vilken del av ev vinst som kommer att tillfalla er eftersom ni inte kommer äga del i stugan (?). Samma sak hur ni ska göra om ni vill lösa lånet i förtid, hur ska/kan ni i så fall ersättas? Ytterligare att tänka på är om tex du eller din fru går bort, hur blir situationen för den som är kvar? Den kan kanske inte finansiera lånet ensam men den kan heller inte sälja fritidshuset. Ytterligare att tänka på är hur ni ska göra med underhållet, vad händer när dina föräldrar kanske inte orkar ta hand om stugan längre och den börjar bli skruttig? Ska ni vara med och betala för visst underhåll för att få ut av vinsten?
Personligen ser jag bara fallgropar med upplägget och den potentiella vinsten är för liten och alltför oklart när den kommer.
Om du vill hjälpa; öka lånet i er brf och låna ut till dina föräldrar. skriv låneavtal inkl skälig ränta och återbetalningstid. Låt inget ligga och skvalpa när det är dags för arv om du vill bibehålla relationen till din bror, är mitt råd. Informera din bror om låneavtalet och låt honom komma med synpunkter innan signering. Andra vägar skapar risker.
Personligen skulle jag aldrig (!), upprepar aldrig, vilja att mina barn skulle blanda sig i en fastighetsaffär. Är man i mogen ålder och har skrapat ihop några miljoner, inte sjutton vill man då stå i beroendeställning till ett av sina barn.
Är dessutom orsaken att barnet vill få en hävstångseffekt så att det framtida arvet blir större, känns ändamålet inte helt nödvändigt. Både du och dina föräldrar lär klara er bra ändå.
Dina föräldrar har inte bett dig om hjälp med detta och de har råd att casha sommarstugan själva?
Jag ser inte syftet, låt dem köpa sommarstugan själva och så kan du hjälpa dem vid behov istället.
Hade de bett om detta hade det varit en knivigare situation men jag hade ändå lutat mot nej.
Vill du ha hävstång kan du ta det själv via ditt eget boende eller en värdepapperskredit.
Alternativt, om de absolut ska låna, så kan de få stå på lånet själva men att du står som borgensman så att de kan ta lånet.
Beror väl på vilken relation man har till sina föräldrar och syskon. Personligen skulle jag ovillkorligen låna ut pengar till mina släktingar om det skulle ge dem ett bättre och enklare liv.
Om det handlat om ett sommarhus skulle jag själv vara intresserad av att använda det. Praktiskt att ha pigga nypensionerade föräldrar som tar hand om hus och tomt. Dessutom trevligt okomplicerat ställe att umgås med dem. Därför hade jag försökt hitta en lagom formell lösning där man äger varsin andel.
Tänker högt nu. Men har du funderat på lösningen att istället för att låna ut pengar till dina föräldrar, gå in som delägare? Mindre risker då att det blir strul med arvet, tänker jag spontant.
Å andra sidan uppstår en del annat som kan ställa till det. Exempelvis att dina föräldrar sliter på ett hus som till hälften är ditt. Hur ska man fördela kostnaden av renoveringar eller förbättringar, osv.?
Lite fundersam till varför man vill ha en stuga för 6 miljoner, om man har det kapitalet kan det ju omöjligtvis vara svårt att få lån. Skulle väl byta bank istället för att du agerar bank åt dina föräldrar.
Har man 6 miljoner i tillgångar kan man ju inte vara helt oförmögen till rationella beslut. Givetvis skall frågeställaren inte klampa in med egna idéer. Frågar däremot föräldrarna om hjälp eller råd, är det en annan sak.
Avanza tyckte det var helt ok att belåna min portfölj med ett 7-siffrigt belopp, vida övertygande vad jag har i inkomst av tjänst. Hos storbanken där jag varit kund i decennier tycker det att en kredit på över 20.000 var heeeelt omöjligt, gick då till Amex