Hjälpa min far AMF pension

Min far fyller 65 år i år och har fått brev från AMF att de ska börja betala ut sommar 2024 ca 3400kr/mån.

Han loggade in och ändrade med Bank ID till 15årig utbetalning för att få 5400kr/månad istället.

När han loggade in nu igen så hade summan ändrats till 4600kr/månad.
Han ringde upp AMF kundtjänst sa de att denna summa kan ändras varje dag fram till sista februari då det går i lås och går varken ändra tid eller summa längre.

Kan detta verkligen stämma att beloppet kan variera så mycket dag till dag och att när du godkänt med BankID så kan de ändra?

Tacksam för svar.
(Side note: Han har jobbat som svetsare och IF metall tillhör de, antar de har endast AMF?)

Kan inte svara så mycket på din fråga men om han jobbat som svetsare så har han säkert tillhört avtalet Saf-Lo. Där finns flera olika typer av försäkringsbolag man kan välja. Både traditionell förvaltning samt fondförsäkringar där man själv kan välja fonder hos olika försäkringsbolag.

Det finns alltså mer än bara AMF att välja på.

Ping @Monica

1 gillning

Tack för snabbt svar.

Gällande huvudfrågan om AMF. Vet du om det stämmer att de kan ändra den dag till dag?

För en 65-årig privatanställd LO-arbetare har AMF ett livslängdsantagande (från 65) på 21 år (jag gissar att ursprungssiffran var för livslångt)

3400 * 12 * 21 = 856800
4600 * 12 * 15 =828000
5400 * 12 * 15 =972000

4600 på 15 år verkar mer rimligt än 5400

2 gillningar