Hjälper sambon med pension och förstår inte kostaderna (pension utan kollektivavtal)

Hej alla pensions - och sparproffs!

Jag behöver hjälp :thinking: Jag har gett min sambo råd som kanske visade sig vara dåliga?

Min sambo är 26 år gammal och har inte kollektivavtal på sin arbetsplats. Hon pratar inte Svenska och mycket gällande pension (inte Nordnet :smiley:) är på Svenska, där av tar jag lite extra ansvar och försöker hjälpa henne så bra jag kan.

De får en pensionsinbetalning som liknar ITP1. Hon hade ett (obligatoriskt) rådgivningsmöte med en pensionsrådgivare som rekommenderade ett paket med fem olika aktivt förvaltade fonder på runt 1,6 % avgift + rådgivning en gång per år för ytterligare 1%. Efter mötet föreslog jag istället att välja en passiv global fond med lägre avgift och skippa rådgivningen. Sagt och gjort: Hon mailade att hon ville ha LF global via Nordnet och ingen rådgivning.

Förhoppningen är alltså att om företaget betalar in 1000kr, så köps det 1000kr i LF Global.
Och den totala förvaltningsavgiften blir kostnaden för LF Global (minns inte ifall det är 0,2 eller 0,22).

Företaget ----> Max Matthiessen ----> Nordnet --------------> LF Global
1000 kr ------------> 1000kr ------------>1000kr-------->1000 minus förvaltningsavgift

Nedan bifogar jag två bilder från dokumentet som Max Matthiessen skickade idag om vad som har beslutats, och jag förstår inte. Jag har läst det några gånger och fattar inte vad som beskrivs.
Vad är: Andel av premie 2%?

Och ifall hon har fått ett dåligt upplägg nu, vad ska vi göra för att förbättra det?

Bästa rådet är nog att fråga rådgivaren direkt! Var tydlig med att hon har velat ha en så billig lösning som möjligt.

Min gissning är att det där är en premievgift om 2%. Kanske 1% är till MM för att agera ”valcentral” och 1% till NN (har sett att NN tidigare varit gratis men nu börjat ta 1% avgift). Eller så kanske NN är gratis men att hon får betala en obligatorisk rådgivningsvgift första året… Men igen, fråga dem :+1:

1% på premien är väldigt mycket bättre än 1% på sparat kapital varje år

1 gillning