Hjälpmedel för att jämföra courtage mellan bankerna

Hej!

Jag var lite nyfiken på vilka mäklare som var billigast när jag köper aktier, men de jämförelser jag har sett har varit svåröverskådliga. Det krävs beräkningar för att kunna jämföra ordentligt så jag gjorde en hemsida för att underlätta. Du ska förstås alltid dubbelkolla resultatet för det finns säkert ett och annat fel.

Varför tror jag det passar in i forumet? Vi är många här som gillar att spara utan att behöva betala för mycket. Det gäller framförallt fonder, men det finns några syndare här som köper och säljer aktier med :wink:

Vad finns det för funktionalitet?
Det går att skapa upp till 15 transaktioner, där du kan blanda marknader som du vill och sen rangordnar den de olika leverantörerna från billigast till dyrast. När det finns flera courtagenivåer som man aktivt behöver välja så visas den billigaste men det finns en liten informationsruta där du kan se kostnaden för de andra nivåerna med.
Det går att jämföra en mäklare mot en annan. Jag har försökt göra det tydligt genom att färglägga slidern när en mäklare är billigare än en annan. Ibland är det lätt när det bara finns en eller ingen brytpunkt men ibland finns det flera och då kan det bli lite rörigt. Det finns också en jämförelsetabell ifall man föredrar det.
Det går att räkna på transaktionsmönster. t.ex. 1 köp/månad blir 12 på ett år.
Ibland finns det krav på kapital eller minimicourtage/mån, det kan du fylla i också.
Du kan filtrera på mäklare eller marknader.

Det går att göra en hel del saker helt enkelt, testa och se för jag vill gärna ha lite feedback hur jag kan göra det bättre. Är det överskådligt eller svårt att använda? Annan feedback?

Det finns stöd för:
Nordnet, Avanza, SEB, Nordea, Swedbank, Handelsbanken, SAVR, Montrose, Pareto och Levler.
Det är troligtvis inga problem att lägga till fler om ni har några önskemål.

Du kan välja mörkt eller ljust läge också!

Några begränsningar som kan vara bra att känna till. I dagsläget är det endast aktier som gäller. Jag har bara inkluderat marknader där vi kan köpa aktierna själva via internetbanken eller appen, vissa banker erbjuder fler marknader om man lägger en telefonorder och det tar jag inte hänsyn till.
Jag har också valt att exkludera vissa courtagekampanjer. Jag kanske lägger till dem senare.

Testa här

Första verklighetstestet så den kanske kraschar om det blir fler än en användare, det återstår att se.

Några iakttagelser:

• Det finns ingen mäklare som är bäst för alla situationer, det tråkiga svaret är helt enkelt att det beror på.
  • Om bolagen ser sig själva som konkurrenter så har de ofta priser som ligger rätt nära varandra. Exempel på det är Nordnet vs Avanza eller SEB vs Nordea.
  • Överlag märkte jag att Montrose och SAVR ofta är rätt billiga. I vissa fall är storbankerna också billiga och det var lite av en positiv överraskning!
  • Jag tror Nordnet är den enda banken som inte tar ut någon växlingsavgift på utländska utdelningar.
6 gillningar

Vad innebär en “tillgång” här?

Och vore sjyst med ETF:er!

Av ren nyfikenhet, vad har du byggt detta i/med?

Som asset på engelska, jag kunde inte komma på en bättre översättning :sweat_smile: Jag menar aktier, fonder, ETF-er, futures, … Ska jag kalla det för tillgångsslag, det är kanske tydligare?

ETF-er står näst på tur. Jag har för mig att kostnaderna för ETF-er i många fall stämmer överens med aktier, men det finns definitivt undantag och jag får fundera lite på hur jag ska hantera det på ett bra sätt.

Backend är python, frontend är react och vitejs. Claude har hjälpt till en hel del.

Tillgång är nog en bra översättning av asset. Det som förvirrar mig är vad jag väljer i denna dropdown:

För “stock” borde vara en sorts tillgång, men jag kan välja mellan tillgång och stocks?

IBKR kanske vore trevligt att lägga till, med tanke på att alla inlagda alternativ tycks vara dyrare för min testorder, 40k på Frankfurtbörsen (där många börshandlade fonder handlas).

Tjusigt! Kan du lägga till de olika aktörernas Private Banking erbjudanden också så blir det ännu bättre.

Ok nu är jag med. Det var ursprungligen tänkt att vara en placeholder där du sedan väljer tillgång men jag håller med att det är lite onödigt. Jag har plockat bort det :slight_smile:

@havsekorre Det krävs lite anpassningar, men det kommer snart. IBKR erbjuder fler marknader än någon annan aktör så det är lite av ett krav att ha med dem!

@LevaLivet Yes bra förslag, jag har lagt till Avanzas PB under kvällen. Nordnet följer snart, men jag behöver ändra några grejer i backenden för att det ska fungera. Deras PB erbjudande skiljer sig från hur det fungerar för deras vanliga courtageklasser och det ställer till med lite problem.
Storbankerna verkar inte ha någon särskild PB prislista för aktiehandel?
En sak att tänka på är att du behöver skriva portföljvärde för att PB ska visas, i avanzas fall blir det >= 3miljoner

1 gillning

Ser väldigt bra ut nu.

Iofs är det ju inte så svårt att jämföra själv men det är riktigt nice att kunna göra det så här enkelt :slight_smile:

1 gillning

Ser riktigt bra ut! Om jag kunde ge några önskemål hade varit att ta med kiwitrader och robomarkets. Robomarkets handlar dock inte med courtage om jag förstått rätt så det kanske blir svårjämfört

Kostnadsstrukturen för Kiwitrader är inga problem, den är väldigt enkel men… De har kanske 30 amerikanska aktier och sen Stockholmsbörsen large cap och en del från midcap? Jag får fundera på hur jag ska presentera det på ett rättvist sätt.

Robomarkets har inga offentliga priser vad jag kan se, det är lite störigt. Från 0,075% står det, men upp till vad och hur varierar det mellan de olika marknaderna :stuck_out_tongue: