Är inte riktigt säker på att jag fårstår frågan men
Bolagen i fråga tror att de kan göra arbitrage på det lånade kapitalet vilket också sker i framgångsrika företag. Låna mer=Tjäna mer
Naturligtvis förutsätter det att det finns någon som vill låna ut till vettiga vilkor men det
Gör det ofta om företaget är framgånsrikt dvs omsätta de lånade pengarna till tillväxt och vinst.
Företag är sällan framgångsrika och snabbväxade om de inte tar in pengar vilket kan ske på flera olika sätt, banklån är väl bara ett sett emissioner är ett annat sett.
100% på årsomsättning är väl ingenting i längden om företaget dessutom har anläggningstillgångar och gör lite vinst
Jag är nybörjare så någon kan säkert rätta mina sakfel
Jag tror de flesta privatpersoner ej amorterar av sitt bolån innan de börjar investera på börsen för de tror att de kan göra arbitrage i stället
Detta måste du ha missuppfattat totalt. Har ett företag mer skulder än tillgångar, så är man på obestånd.
Jag roade mig med att titta på New Wave. Tillgångar på 10,9 miljarder. Skulder 5 miljarder och Eget Kapital på 5, 9 miljarder. Omsatt cirka 9 miljarder.
Eller Nibe. Tillgångar på 6 miljarder och skulder på knappa 2 miljarder.
Jag roade mig med att titta på världens två största företag.
Apple har tillgångar på 411 MUSD och skulder på 206.
Microsoft har tillgångar på 352 MUSD och skulder på 302.
Hur Avanza lyckats med konststycket att få så konstiga skuldsättningsgrader övergår mitt förstånd. Avanza anger samtidigt soliditeten på Apple till 22 procent och på Microsoft till 52 procent. För att uttrycka det milt, så harmonierar inte siffrorna speciellt väl…
Uppenbarligen struntar marknaden i Avanzas nyckeltal avseende skuldsättningsgrad. Vore trevligt att veta hur Avanza ser på detta.
Själv orkar jag inte gräva i detta detta eftersom jag bara äger utländska aktier via en fond. Återkom gärna om du forskar vidare i ämnet!
Ja det blir ju skumt som du säger när soliditeten inte är under 0 haha. Va dumt. Jaja då vet man att den delen i avanzas balansräkningen inte riktigt visar hur läget är egentligen.