Hej, behöver lite tips och råd angående hur man höjer hyror när man är privat hyresvärd.
Jag har möjlighet att hyra ut delar av min bostad, men på grund av inflation och höjda kostnader behöver jag ju höja hyran då och då för att kompensera. Jag tycker dock det är svårt att hitta information om hur man gör det på ett bra sätt.
Jag förstår ju att jag har alla kort på hand. Jag kan ju egentligen ta vilken hyra jag vill och kasta ut mina hyresgäster mitt på julafton - Ebezener Scrooge-style - så fort jag blir sugen på att installera ett extra biljardrum.
Men om jag vill/behöver höja hyran på ett sätt som är schysst - både mot mina hyresgäster och mot mig själv - hur bör jag gå tillväga då?
Fastighetsägarna (branschorganisation för fastighetsbolag och privata fastighetsägare) genomför årliga förhandlingar med Hyresgästföreningen. Resultaten av dessa förhandlingar kan också vara vägledande.
De uppgörelser som hittills träffats i region MittNord (som jag tillhör) ligger på i snitt 1,75 procent. Du kan ju kolla om den siffran är högre eller lägre än det kommunala bostadsbolagets höjning, och välja den referenspunkt som du tycker är lämpligast. Ofta brukar dom hamna ganska nära varandra.
Fastighetsägarna har också i många fall lokala överenskommelser gällande hyreshöjningar vid standardförbättrande åtgärder. Där står det hur mycket du får höja hyran om du till exempel kaklar och klinkar badrummet, sätter in en diskmaskin eller byter ut en vanlig spis mot en med induktionshäll. Du kan säkert få tillgång till dessa dokument om du kontaktar Fastighetsägarna på din ort. (Dokumentet kan förstås också användas proaktivt, för att se vilka åtgärder som lönar sig bäst.)
Notera att du enligt gällande hyreslagstiftning inte får höja hyran vid normalt underhåll som ommålning och tapetsering, slipning av golv, byte av kyl/frys och liknande. För att ge rätt till hyreshöjning måste åtgärden innebära en standardförbättring, exempelvis byte av laminatgolv till klinker eller ekparkett, installation av golvvärme, montering av takdusch och handdukstork, ny skåpinredning i kök, installation av bredband och liknande. Sådana åtgärder bör göras i samråd med hyresgästen eller vid byte av hyresgäst.
P. S. Jag uppskattar verkligen din ambition att vara en schysst hyresvärd. Har själv mer än 40 års erfarenhet av uthyrning av privatbostäder och vet att nöjda hyresgäster är den största tillgången i företaget. D. S.
Kollar vilken nivå Fastighetsägarna och kommunala bostadsbolaget ligger på och matchar det (har inte gjort några större renoveringar senaste året, så inga sådana höjningar behövs). Verkar lätt och smidigt.