Jag har köpt en fastighet med avsikt att bruka den som bostad, men den råkar också komma med ett antal lägenheter inklusive hyresgäster. De flesta har bott där rätt många år och verkar nöjda, och har förstahandskontrakt med besittningsrätt osv.
Syftet med köpet var inte att bli hyresvärd, eller att tjäna pengar, det var mer en bonus (omständigheterna är många och komplicerade). Jag vill dock naturligtvis göra ett så bra jobb som möjligt i rollen som hyresvärd, och samtidigt känna till mina rättigheter och skyldigheter.
Nu undrar jag om några här på forumet har erfarenheter att dela med sig angående rollen som ni lärt er under resans gång? Jag har också några konkreta frågor:
Hyran på befintliga lägenheter styrs via upphandling och kan så vitt jag vet inte sättas fritt. Vet någon hur exakt detta fungerar? Finns det omständigheter då jag kan höja hyran mer? Vilka då?
Relaterat till ovan: Om jag bygger en ny lägenhet i fastigheten (det finns mycket plats som kan iordningsställas) - vad gäller angående hyressättning för en sådan? Jag vet ju att nyproducerade lägenheter generellt har mycket högre hyra än äldre, men jag vet inte hur man sätter den. Är det fritt?
Känner ni till några communities för hyresvärdar? Skulle gärna ha kontakt med andra i liknande sits.
Grattis till ditt hyresvärdskap!
I praktiken kan man nog komma undan med rätt lite kunskap och engagemang som hyresvärd, lite beroende på hur aktiv kommunen är när det kommer till kontroller. Vill du ta det hela lite mer seriöst skulle det kunna vara en bra idé att bli medlem i Fastighetsägarna och gå en grundkurs. Som hyresvärd och fastighetsägare har du en hel del ansvar utefter ett antal lagstiftningar, tex Miljöbalken, Lagen om skydd mot olyckor, Plan- och bygglagen, Jordabalken, Ordningslagen, div energirelaterade lagar osv. Det finns tex krav på att du gör ett antal egenkontroller, utför systematiskt brandskyddsarbete, mm.
Ang dina frågor:
Jag antar att du menar att fastigheten har förhandlingsordning. Den omständighet som kan leda till en särskild hyreshöjning är att lägenhetens bruksvärde ökar, tex om du renoverar och höjer standarden.
Hyran kommer att sättas på samma sätt som för resten av lägenheterna i huset, men i relation till den nya lägenhetens bruksvärde. Anledningen till att nybyggda hyreshus har höga hyror är för att de hyressätts från ett annat system än bruksvärdessystemet, sk presumtionshyra. Din nya lägenhet kan dock inte omfattas av presumtionshyressystemet.
Känner inte till några bra tyvärr. Skulle också vara intresserad!