Home bias eller inte?

Hej!

Som tråden lyder, så snurrar tankarna kring home bias. :exploding_head:

Jag har idag endast DNB Global Indeks. Har funderat att diversifiera om en smula mot den svenska marknaden. Men då går man emot forskningen etc…..eller?

Men jag funderar fortfarande på om det inte ändå är klokt att vikta om lite, men då är frågan hur mycket? Jag har läst flera trådar där det är olika syn på detta, men finns det något rätt eller fel!

Då jag tänker mig 5, 10, 15 eller t.o.m. 20%.

I mina ögon måste väl det ändå vara bra att investera i svenska bolag, då DNB Global Indeks exponering inte är så stor?

Då får man ju större spridning tänker jag.

Eller är det något jag missar eller inte har förstått? :man_shrugging:

Denna tråd är bra läst den ?

1 gillning

Tack! Den tråden hade jag missat! :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Vill man frångå marknadsvikt och övervikta Sverige, så kan man absolut lägga mer i en Sverigefond. Men, man gör ett bet på att Sverige ska prestera bättre, och tror man vet nåt som marknaden inte redan vet. Det är ett bet man riskerar att inte få betalt för.

Om du vill diversifiera och fortfarande ligga nära marknadsvikt, är detta ett bra upplägg för ytterligare bredd:

80% DNB Global

10% DNB EM

10% Handelsbanken Globala Småbolag

….den varianten kör jag, har även 10% Spiltan Globalfond Investmentbolag som extra krydda, då skulle DNB Global i detta exempel minskas till 70%.

3 gillningar

Notera att alla valutarelaterade “fördelar” som nämns där är felaktiga (se Jans senaste video) så då återstår knappt någon fördel med home bias, endast nackdelar.

3 gillningar

Tack för det svaret! Skall kolla in videon! :folded_hands:t2::+1:t2::slightly_smiling_face:

2 gillningar

Stort tack! Jag lyssnade på podden, och den fick mig att ändra inställning till home Bias! Och har kommit fram till följande resonemang att sitta kvar i min DNB båt. :folded_hands:t2::+1:t2::smiley::raised_fist:t2::money_mouth_face:

2 gillningar

Läste och är lite nyfiken, varför har du Dnb emerging och inte Avanza emerging?

Att diversifiera med ökad home bias känns som en Orwelliansk beskrivning av vad du försöker göra.

Det finns vad jag vet inget som talar för att home bias skulle öka diversifieringen eller öka avkastningen. Home bias känns som något högst känslomässigt.

3 gillningar