Hur är Malmö/Helsingborg?

Krogtätheten är klassisk marknadsföring. Spelar ingen roll när det är 40 hamburgerhak och 32 plankstekskrogar från 70-talet. Krogarna i Helsingborg fokuserar endast på att tjäna pengar, finns inga som fokuserar på maten. Ingen kreativitet eller nytänkande utan bara medioker standardmat. Efter att man har ätit ute i Helsingborg så undrar man om det är något fel på ens smaklökar, men åker man till Stockholm eller Malmö så inser man att det faktiskt går att göra mat som smakar något och inte är en hamburgare.

4 gillningar

När en tråd skrivs om Malmö på egna meriter utan att närheten till Köpenhamn nämns så lovar jag hålla tyst

1 gillning

Ja, danskarna föredrar ju shopping i Malmö numera t ex. :sweat_smile:

2 gillningar

Ungefär som att närheten till Arlanda och möjligheten att snabbt ta sig lååååångt bort från Stockholm är en stor anledning att stå ut i 08-regionen :sweat_smile:

2 gillningar

Det enda otypiska med Sverige söder om Dalälven är att folk tror att det varit skogsbeklätt med granåkrar i alla tider…

Jag har bott i alla tre städerna+ Lund.

Nu bor jag utanför Malmö i en annan kranskommun än aungadlinn. Kranskommunerna söker man sig till när man tjänar bra och inte vill betala så mycket skatt eller vill ha plats att bilda familj.
Det går i Malmö också såklart.

Skulle jag bo i en lgh i en stad skulle jag valt Malmö före Helsingborg pga utbudet och närheten till CPH.

Men framför allt skulle jag övervägt boende för smidig pendling.

3 gillningar

Nu har det inte varit Sverige för alla tider heller. :wink:

1 gillning

Nja, jag tänker på den tiden som vi har skriftliga dokument för ialla fall.

#historienomsverige

1 gillning

Ämnet är Malmö/Helsingborg …

Jag har bott i Malmö i ca tio år och älskar staden! Beroende på var i stan en bor är det nära till havet, cykelavstånd till härliga motionsspår och parker, fantastisk mat oavsett om en vill ha en billig falafel eller betala mer för ett restaurangbesök som blir mer av en upplevelse.

Händer mycket, och det känns som det finns något för alla åldrar och intressen.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag känner mig alltid trygg i Malmö, oavsett tid på dygnet.

Efter att Djurgården i sista omgången av Allsvenskan för några år sedan knep SM guldet före Malmö FF drog jag på mig min Djurgårdströja och gick ut. Flera som gratulerade, ingen som fällde negativa kommentarer. Det känns väldigt chill överlag, inte bara bland supporters utan generellt.
Just i samband med match brukar jag känna mig trygg, oavsett Stockholmsderby eller i Malmö eller någon annan stad. Enda undantaget är Helsingborg, där det skriks och hetsas, men säger kanske mer om deras supportrar än befolkningen i allmänhet. Men för mig är Malmö ett solklart val :slight_smile:

6 gillningar

Öresundsbron är förvisso meriterande … eller tycker du att den har beslutats av riksdagen i Stockholm och därför inte är meriterande? Malmö är fullt av turister och inte bara från Danmark och mycket av det beror på Öresundsbron och den närliggande internationella flygplatsen i Köpenhamn. Om bron inte hade funnits där så hade Malmö förmodligen inte fått avhålla Eurovision och andra riktigt stora internationella evenemang som annars hade gått till Köpenhamn eller andra svenska städer.

1 gillning

Kullamannen!!! :scream:

1 gillning

Jag gillar södra Sverige men tycker nog ändå att det bästa med Skåne är att det är rätt litet så det går snabbt att åka därifrån. :joy:
För övrigt är närheten till Öresundsbron och Kastrup eller kontinenten en klar fördel med regionen oavsett vad svealand säger. Roadtrip till München blir lätt drygt om man behöver en heldag bara för att ta sig till gränsen.

1 gillning

För de geografiosäkra på forumet kommer här en karta:

11 gillningar

Nu är det väl så att Eurovision går till landet som vunnit. Köpenhamn är inte en svensk stad.

Men tror jag är med, Malmö i sig själv har inte tillräcklig dragningskraft utan bron och närheten till danska huvustaden (och flygplatsen) är en stor del av attraktionskraften. Gott så, inget fel på det egentligen.

Men vad är fördelarna att bo i Malmö istället för den stad som står för majoriteten dragningskraften, Köpenhamn? Genuin fråga tro det eller ej.

En skåning är hemma samma dag från en shoppingtur till gränsbutiken i Tyskland. :+1:

1 gillning

Fördelen med Malmö är att det inte är Köpenhamn. Billigare boende, billigare mat, svenska pesetas … jobbar du i Köpenhamn och bor i Malmö får du en löneökning varje gång den svenska kronan faller i värde, vilket den gjort sedan 1990-talet.

2 gillningar

Ok, så det är hack för att nyttja Köpenhamn men till lägre pris?

1 gillning

Stockholmsre 1: -Ska du med på fest?”
Stockholmare 2: ”-Ja. När går Finlandsbåten?”

:clown_face:

3 gillningar

Bättre falafel. Och om du tycker de Malmöitiska falafelmakarna är svåra att förstå så är det etter värre på andra sidan sundet.

1 gillning

Malmö är den enda större staden i Sverige med alla dess bekvämligheter som kan erbjuda denna kombination. Man kan kalla det vad man vill, men det är en helt unik fördel för Malmö, eftersom de får sin del av skatten betald av löner intjänade i Danmark.

Och så bor det många skåningar i Malmö, vilket helt klart är till fördel.

1 gillning