Hur bekosta luftvattenpump?

Hej, skulle behöva råd ang hur jag bör bekosta uppgradering av värmesystem
Installationskostnad ca 150000, räknas ge besparing på 20000 / år. Återbetalningstid ca 8 år.

Alternativa lösningar på finansiering:
Låna pengar, ränta på ca 4% ger räntekostnader på 6000 / år, minskar lönsamheten till 14000 / år.

Jag kan sälja aktier från mitt sparande, minskar ränteinkomsterna med ca 10000 / år just nu nu. Minskar lönsamhet till 10000 / år? Men påverkar avkastning längre fram?

Hur bör jag tänka?

Sitter med likande frågeställning som @phj6803 så följer tråden :star_struck:

Har utöver det @phj6803 redan nämnt finns funderingar att använda hela eller delar av buffert för kostnaden.

Inte meningen att kapa din tråd, så säg till om jag ska ta bort :slight_smile:

Du har ingen buffert eller kortsiktigt sparande att ta ifrån? I så fall hade jag börjat plocka därifrån.

1 gillning

Jag skulle höja bolånet (om det finns utrymme). Är ju det billigaste alternativet och det går ju att få en bättre avkastning på dina besparingar än den ränta du betalar.

3 gillningar

Många företag erbjuder räntefri delbetalning under vissa förutsättningar. Vi installerade visserligen en luft/luftvärmepump som är billigare. Företaget Treza kunde erbjuda räntefri avbetalning om man betalade av på 12 månader. Har för mig att man även erbjöd liknande för större belopp.

Så kan ni tänka er rätt intensiv avbetalning i 1-2 år tror jag de flesta installationsföretag har samarbetspartner som kan ge er räntefria alternativ.

Inga problem :slightly_smiling_face:

1 gillning

Har buffertkonto som kan finansiera en del, vill inte tömma det helt.
Hög avbetalningstakt är inga större problem, tack för tips, ska kolla på det!

Är det någon som kan ge en snabb analys på hur mina alternativ påverkar typ 10 år fram? Låna på huset blir det ju lång avbetalning = mer ränta totalt.

Företaget måste finansiera detta på något sätt och den kapitalkostnaden är inbakad i priset du betalar.

De har ju utgifter såsom löner och material i samband med insrallationen och får inte in pengarna direkt.

Tips: Har du ett befintligt äldre värmesystem så kan du eventuellt vara berättigad till energieffektiviseringsbidrag, då kan du få igen en del av investeringen.

Länk till mer info: Bidrag för energieffektivisering i småhus - Boverket

1 gillning

Thermia och Daikin är två tillverkare som erbjuder räntefri avbetalning upp till 100k på två år. Kollade själv upp detta i våras. Vi valde en Thermia och det har funkat bra.

Adminavgift om 45 kr/mån medan vi slapp uppläggningsavgift. Vi betalar då 2,1 % av köpesumman i avgifter under hela perioden. Så ja, rätt i sak men samtidigt inget alternativ mer än att betala direkt som slår denna summa.

Vad är det som hindrar dig från att amortera nya lånet på 1-2 år om du är OK med “Hög avbetalningstakt”?

Samtidigt blir det väl ytterligare en lånedel = ökad risk för inlåsningseffekt där man inte byta bank pga olika löptider på lånen.

Jag har alltid kört 3-månaders och aldrig känt mig inlåst.

Nu var det inte avgifterna som jag avsåg utan att de bakar in alla sina kostnader i priset för pumpen.

Priset detsamma oavsett hur eller när man betalade så nej, tror inte det.

Bra för dig! Men TS, och alla andra, blir låsta till just 3-månaders i så fall. Vill man ha, eller har, ökar risken att bli inlåst.

Baserat på hur det funkat för mig med krediten hos Wasa, så är det som att köpa vilken soffa eller TV som helst på avbetalning.

Incitamentet för kreditgivaren är naturligtvis den lilla procent som missar en faktura, inte kan betala hela amorteringsbeloppen en viss månad, eller bara råkar tolka fakturan fel. Hux flux har den 0%-iga räntan i så fall omvandlats till en 10%-ig.

ADHD-skatt helt enkelt.

Då har de lagt in kostnaderna i alla betalningsmodeller helt enkelt.

Eller så räknar de med att bara ett litet antal kunder nappar på det.

Varför skulle de bjuda på räntekostnader när du funderar på dem?