Hej, skulle behöva råd ang hur jag bör bekosta uppgradering av värmesystem
Installationskostnad ca 150000, räknas ge besparing på 20000 / år. Återbetalningstid ca 8 år.
Alternativa lösningar på finansiering:
Låna pengar, ränta på ca 4% ger räntekostnader på 6000 / år, minskar lönsamheten till 14000 / år.
Jag kan sälja aktier från mitt sparande, minskar ränteinkomsterna med ca 10000 / år just nu nu. Minskar lönsamhet till 10000 / år? Men påverkar avkastning längre fram?
Jag skulle höja bolånet (om det finns utrymme). Är ju det billigaste alternativet och det går ju att få en bättre avkastning på dina besparingar än den ränta du betalar.
Många företag erbjuder räntefri delbetalning under vissa förutsättningar. Vi installerade visserligen en luft/luftvärmepump som är billigare. Företaget Treza kunde erbjuda räntefri avbetalning om man betalade av på 12 månader. Har för mig att man även erbjöd liknande för större belopp.
Så kan ni tänka er rätt intensiv avbetalning i 1-2 år tror jag de flesta installationsföretag har samarbetspartner som kan ge er räntefria alternativ.
Tips: Har du ett befintligt äldre värmesystem så kan du eventuellt vara berättigad till energieffektiviseringsbidrag, då kan du få igen en del av investeringen.
Thermia och Daikin är två tillverkare som erbjuder räntefri avbetalning upp till 100k på två år. Kollade själv upp detta i våras. Vi valde en Thermia och det har funkat bra.
Adminavgift om 45 kr/mån medan vi slapp uppläggningsavgift. Vi betalar då 2,1 % av köpesumman i avgifter under hela perioden. Så ja, rätt i sak men samtidigt inget alternativ mer än att betala direkt som slår denna summa.
Baserat på hur det funkat för mig med krediten hos Wasa, så är det som att köpa vilken soffa eller TV som helst på avbetalning.
Incitamentet för kreditgivaren är naturligtvis den lilla procent som missar en faktura, inte kan betala hela amorteringsbeloppen en viss månad, eller bara råkar tolka fakturan fel. Hux flux har den 0%-iga räntan i så fall omvandlats till en 10%-ig.