Hyra eller äga fjärrvärmeanläggning

Hej!

Är på gång att flytta.

Villan värms nu upp av en fjärrvärmeanläggning från 2001. Rimligen behöver den bytas inom några år. Nuvarande ägare hyr anläggningen, 385 kr /mån. I det ingår serviceavtal.

Man kan också teckna avtalet ”äga”. För 4000 kr kan jag köpa loss anläggningen men måste då också ansvara för driften/underhåll av apparaten.

Det låga priset (4000 kr) indikerar ju att de anser att den är avräknad. Är lite osäker på serviceavtalet innebär att leverantören byter ut anläggningen när det nu behövs.

Priset per kWh är densamma

Någon i liknande situation med input?

Jag brukar tänka att ju fler parter som är inblandade, desto dyrare blir det oftast (inte alltid). Så det är supersvårt att säga något innan man ser siffrorna svart på vitt.

Men vi köpte vår förra året och tog ett serviceavtal på den. Upplever inte heller att de är superdyra jämfört med t.ex. en värmepump.

1 gillning

Om den rimligen håller mer än ett år till hade jag köpt den efter att ha kollat vad som händer vid byte. Hade dock inte tecknat något serviceavtal då det egentligen inte finns något att serva på en sån, det handlar mer om att reparera om något går sönder och det kanske inte ens ingår i såna avtal? Det är ganska få rörliga delar och inget jättedyrt om det går sönder, om man jämför tex kompressorhaverier i värmepumpar som kan dra iväg mot månadslönenivåer.

1 gillning

Hej,

Våran anläggning är från 2004 och vi har köpt ut anläggningen.

Cirkulationspumpen gick sönder förra året, men det var rätt enkelt att byta när jag väl hittat en pump med rätt mått. Och gör man det själv är det inte så dyrt.

Titta igenom vilka pumpar som finns på anläggningen och se vad de kostar och hur man få tag i dem. Jag hade turen att det var i slutet av april, så det var inte panik att få det löst på direkten då cirkulationspumpen för golvvärmen fortfarande fungerade och det var vårtemperaturer i Göteborg.

Om du vet var man gå tag på reservdelar med rätt mått och kan göra de enklare bytena själv, så är det nog värt stt köpa anläggningen.

Mvh

Peter

1 gillning

Skulle säga köp ut den. De är inte jättedyra och utan att ha läst serviceavtalet så har jag svårt att se vad det skulle täcka. Det är ingen service som ska göras på centralen förutom att tömma filtret en gång per år vilket varje husägare borde kunna göra själv även med en hand och ett ben :slight_smile:
Att byta cirk.pump är inte jättesvårt som nämns ovan däremot så är det ett elarbete så du får inte göra det själv om du inte har behörighet.
Allting som egentligen kan gå fel på en central är reparationer och inte service så är nog snarare ett sätt att lura folk på pengar skulle jag säga.

2 gillningar

Likabra att köpa en ny direkt.

Tänker också det.
Men efter ha läst avtalet noga verkar det som att energibolaget bekostar en ny anläggning om den gamla går sönder….
Föregående ägare har ju så att säga betalt premien i alla år för detta.

En dyr premie. 385 kr/månad blir ju ett ganska rejält överpris. Fjärrvärmeväxlare är i princip underhållsfria.

Den anläggningen har kostat ägaren 385x25x12 =115000 SEK. Ex alternativkostnad och köpa loss kostnad.

Det kostar de INTE att installera.

Ta pris på en ny och räkna med 15 års livslängd.

Om detta stämmer tycker jag du ska överväga att vara kvar. En ny kostar 30000-40000 kr (åtminstone där jag bor, bytte tidigare i år) så att köpa loss den nu och betala en ny själv inom några år (påstås ca 20 års livslängd) blir dyrare, om du inte då förbinder dig till nytt avtal i många år… Ring och prata med kundtjänst!

Fast det förstås, de lär ha goda incitament att reparera istället för att byta ut den…

2 gillningar

Hej, låter som en riktig scam att hyra. Underhåll, vad är det som ingår, rengöring av sil/filter som tar typ 2 minuter att göra själv?

Vad ska gå sönder? Det är mest mässing. Det som brukar ge med sig är expansionskärl (blåsan), kostar kanske 700-800 kr, reglerventil (motor) och pump (kostar typ 2-2500 kr ny, 500 kr beg.). Gör som jag, köp dig reservkit på Tradera. Rörmockare säljer ofta vidare grejer de plockat med sig på jobb där kunden bara vill bli av med allt. Har nu extra av dessa komponenter som brukar gå sönder, har kostat mig 2000 kr totalt.

Bra tips! 10 tecken..