Räknar på byte från fjärrvärme till värmepump behöver input

Hej,

Som rubriken lyder så räknar jag på byte från fjärrvärme till Luft/vatten värmepump och behöver input på om min beräkning stämmer.

Fjärrvärme inkluderar alla kostnader som jag har haft.

Slutsats inte lönsamt enligt mig att byta från fjärrvärme till luft/vatten värmepump, då har jag inte ens tagit med reperationskostnader/service för luft/vatten värmepump samt räknat på högt COP värde. Dessutom håller den ju max 20år (räknat högt) och behöver ju bytas ut. Den bör ju även besparat mig pengar så att det finns en hög för att köpa ny.

Fjärrvärme = mindre besvär, obegränsat med värme, kan duscha/bada hur länge man vill utan att oroa sig för att varmvatten tar slut, inget oljud, bättre för miljön då våran fjärrvärme innehåller spillvärme från industri.

Summa uträkning.
Fjärrvärme 17 580kWh 18 660kr /år
Luft/Vatten 4395kWh 6593kr /år
Ej räknat med alternativkost ränta 11,6år återbetalningstid
Räknat m alternativkost ränta 9% -261,3år återbetalningstid

Har inte tagit med ränta på ränta.

El pris snitt sen. 5 år 1,50kr/kWh Rörliga kostnader på elnätsfakturan och elfakturan.
Fjärrvärmepris 18660kr/år snitt senast 3 år Detta då jag slutat värma källaren för 3 år sen
Fast Elnätskostnad extra pga 20A säkring 865kr/år har 16A idag
Alternativkost ränt 9%
Kostnad luft/vatten Värmepump 130.000kr inkl köp, installation, samt rotavdrag.
Effektiv COP värde 4

/Tobias

Har du räknat på att du även måste byta fjärrvärmecentralen med jämna mellanrum?

Var i landet bor du?

1 gillning

Har fjärrvärme för ca 1 kr/kW inklusive allt och har kommit till samma slutsats som dig.

Däremot så har jag kompleterat med luft-luftvärmepump. En sådan kostar ca 25k och gör att jag inte behöver starta fjärrvärmen förrän vid -5 till -10 C och då endast för att stödvärma lite i rummen längst bort i huset.

Positivt är att man får skön kyla på sommaren med då elen nästan är gratis och LLVP är ännu effektivare då. Ser inte ens på elräkningen att LLVP är på och ger kyla.

7 gillningar

Nej inte räknat med det, men har heller inte räknat med att jag behöver byta värmepumpen så tycker det är fair jämförelse då.

Trollhättan

Också tänkt på luft-luftvärmepump just för att kunna köra kyla i huset och värme dem dagarna som elen är billig. Men har just nu en portabel AC så ingen idé att dra på mig den kostnaden ännu. Dessutom har jag 2 våningar så behöver 2 inneenheter för att kunna nyttja systemet effektivt.

Sant. Tänkte bara när du skrev att du hade räknat på 20års livslängd att det var med någonstans. Sen är nog fjärrvärmecentralen billigare än det andra alternativet, håller kanske längre också. Så allt det är fördel fjärrvärme hursomhelst.

Det där verkar billigt.
Hos oss har de höjt priserna rejält, speciellt på senare år.

Från 2025 gäller:

Min FLVP (med en fjärrvärmeväxlare) gick sönder vid årsskiftet så jag var tvungen att byta ut den.
Blev en LVVP och fjv växlaren åkte ut.
Funderade på om jag skulle bytt till ett system med fjärrvärme som primär källa, men blev sur på alla prishöjningar på fjärrvärmen.

Nu har jag endast en LVVP och sparar en del kostnader varje månad, men jag lär nog inte tjäna in prisskillnaden på vad jag betalade jämfört med fjärrvärmebaserat system.

Betalade 150k för LVVP

1 gillning

Jag är också sur på prishöjningar och man hör ju på radio också att många är sura över dem. Därav ville jag räkna själv och se på faktiska kostnader så jag kan ta ett eget beslut som känns bra.

Trots prishöjningar kommer jag behålla Fjärrvärme då det är minst bekymmer och billigast för min del än så länge. Efter jag räknat på det är jag glad och nöjd att jag har fjärrvärme.

Nu finns ju formeln där i excell och man kan lätt framöver räkna på olika system om man tycker att priser dragit iväg☺️

Behålla växlaren jag hade var inte ett alternativ. Enda kompatibla systemet jag hittade var ett 10-12 år gammalt system med lång leveranstid och end-of-production. Ville inte sitta med en sådan speciallösning som kanske även skulle bli extra dyr vid reparationer.

Jag var tvungen att byta ut allt.
Jag kollade aldrig upp priset på annat än LVVP.

Förresten, vad kostar ett sådant system?
Jag har vattenburen golvvärme och radiatorer på ovanvåningen.

Dom dagarna elen är “billig” är i stort sett alla dagar om man jämför LLVP med fjärrvärmen.

Som bäst ger min LLVP COP runt 5,6. Vid -20C ger den fortfarande COP på ca 2,5.

Hittar inte diagrammet nu, men just nu vid +5C så ger den kanske ett COP på 4. Troligen bättre.

Det betyder att elen inklusive allt måste kosta över 4 kr/kWh för att fjärrvärmen ska vara billigare än LLVP.

Vid sämsta tänkbara förhålllande, -20C så ska elen kosta 2,50 kr/kWh för att fjärrvärmen ska vara billigare. Var jag bor är det ytterst sällan vi har så kallt.

Intressant hur har du räknat då? Inte ens när jag slår in elpris 0kr/kWh får jag en återbetalningstid på mindre än 21,3år. Men då räknar jag ju om jag skulle investerat 130.000kr på börsen till 9% avkastning.

Syftar du på en ny fjärrvärmecentral? 46500kr med installation efter lite googlande.

3 gillningar

Tack

Klarar den av allt på egen hand eller behövs annan utrustning också?
Dvs fördela värme i vattenburet system och fixa varmvatten?

Den klarar allt, det sitter en värmeväxlare i den för varmvatten och en värmeväxlare för radiatorvatten. Även en cirkulationspump som cirkulerar runt värmen i det vattenburna systemet.

Min är från 2001 och ser ut såhär

3 gillningar

Mitt exempel är för den LLVP (luft luft värmepump) jag installerat som komplement till min fjärrvärme.
Den kostar i dag 16 000 kr. Installerad ca 20 000 kr.

Med COP på 4 så betyder det att om jag stoppar in en kW i LLVP så får jag ut fyra kW värme.

4 kW fjärrvärme kostar ca 4 kr.
4 kW värme från LLVP förbrukar bara 1 kW el. Dagspriset på el är ca 50 öre.

För mig gjorde jag break even på min LLVP på ca 2,5 år.

Bara skatten på el är 0,53kr/kwh sen tillkommer elöverföringsavgift, sen har du moms på det också. Detta utöver dagspriset på el.

Stämmer bra det.

Jag räknade inte ut det pga att alla har olika elavtal. Snittpriset i år är 34 öre och för oktober 23 öre.

Kostar fjärrvärmen 1 kr per kW så betyder det att elen inklusive allt ska upp på 4 kr per kW för att fjärrvärmen och LLVP ska ha samma kostnad per kW värme och man antar ett COP på 4.

1 gillning

För den som vill dyka ner i kaninhålet. Korslänkning:

Jag gick andra hållet från värmepump till fjärrvärme utifrån den tråden.

4 gillningar

Har själv fjärrvärme + luftvärme. Den dagen min fjärrvärmecentral dör byter jag troligen till luft/vatten. Värmer fortfarande källaren, gör bättre inomhuskomfort även någon grad lägre.

Har också solceller så får lite värdebonus av att egenförbruka istället för att sälja typ gratis el.

Blir det galet kallt så kan vi elda också :wink: inte räknat mycket på eldningen ekonomiskt, vill mest slippa fixa med det. Kan elda typ 5 gånger om året med så få sotningar som är tillåtet utan att få eldningsförbud. Alltid bra att ha alternativet antar jag.

1 gillning

Där gör sig värmepumpar bra att man kan förbruka sin egen el och blir mer självförsörjande och egenförbrukad el är värd mycket

1 gillning