Räknar på byte från fjärrvärme till värmepump behöver input

Ska dyka ner där tack för länk🙏

Fjärrvärme borde inte vara den billigaste uppvärmningen säger jag och då jobbar jag med det. Och det är det sällan, man får ha tur att bo nära stammen i ett billigt nät.

Den stora vinsten är att man slipper köpa och drifta en massa dyr utrustning. Det man har är 2 värmeväxlare och en reglerventil, de kommer förmodligen aldrig gå sönder. Och gör de det är det relativt en kompressor inga pengar att ersätta. Man betalar ett premium för driftsäkerhet och enkelhet.

Sen gör man sig själv indirekt en tjänst genom att avlasta elnätet med den värmemängd man slipper köpa för uppvärmning.

8 gillningar

På vilket sätt jobbar du med det? Hade varit intressant med beräkningssätt där man kommer fram till att andra alternativ är billigare, just för att se vad som skiljer.

I mitt fall är fjärrvärme klart billigast, avlastar elnät, bidrar till användning av industrins spillvärme, minst bekymmer och obegränsat med värme trots extrem kyla ute.

3 gillningar

Låter väldigt likt resonemanget jag hade med energiexperterna i forumet. Förutom att det i princip gick jämt ut, iof med dåvarande elpriser.

Fast är ju en stor skillnad på att redan ha fjärrvärme och byta till något annat än att bygga nytt och då göra valet.

Snabb googling visar att anslutningsavgiften ligger på 60-100k och sen kostnad för central. Och då kan det ju vara ett dyrare alternativ än LV-pump.

Att byta uppvärmningssystem torde bara löna sig om du antingen har något väldigt ineffektivt eller om det är trasigt och ändå måste bytas ut. (Såklart finns säkert undantag)

2 gillningar

Behåll du fjärrvärmecentralen till dess att spillvärmeindustrin lägger ner och/eller CO2 skatter på spetsproduktionen sätter in och drar upp fjärrvärmepriset.

Jag hade utan tvekan kört fjärrvärme utom i några städer där de minst sagt svinar i prismålet.

Och jag gillar teknik och värmepumpar.

Det är rätt enkelt att ha en fjärrvärmecentral.

2 gillningar

Yes, vi betalade ca 120.000 kr för installation och påkoppling. En ny värmepump hade gått på ca 200.000 kr. Det dumma var att fram till 2012 hade det funnits FJV men de gamla ägarna sågade av det. Eller E.On sågade av när de sa upp det. Nu pluggar man tydligen bara. :see_no_evil:

1 gillning

Hur vet man om man bor nära stammen och vad/vilka anser du vara ”billigt” nät?

Företagets motsvarighet att elda upp bilderna på sitt ex än att låta de ligga i en byrå om man någonsin skulle vilja kika på dem igen😅

3 gillningar

Ring kommunen och fråga. Gjorde jag när jag köpte vårt hus. Har ca 75 meter till stammen och skulle få betala hela grävningen fram dit själv och påkopplingen. Det blev bergvärme för min del.

1 gillning

Enklast är att du skickar in en förfrågan till dig närmaste fjärrvärmeleverantör (i regel så finns det enbart en att välja på men där vi bor så är det två olika leverantörer på vardera sida av gatan).

Ah, du menar vid nyinstallation, då fattar jag :slight_smile:

Men vad/vilka städer anser du vara/ha ett billigt nät?

Nils Holgersson gör en årlig sammanställning med ranking över olika fjärrvärme leverantörer och deras priser. Det borde inte vara för svårt att titta på priser för dig men även för närliggande orter.

https://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2024/fjarrvarme-2024/

1 gillning

Självklart är det så, det är ju en stor skillnad.

Ska sätta mig på kammaren någon dag och räkna riktigt långa cykler och ge mig på reperationer och service inkluderat.

Jag har hört att en hel del fastighetsägare har tagit värmepumps alternativet istället för fjärrvärme pga att dem har fått en högre energiklass trots att fjärrvärmen i vissa fall varit billigare.

Precis som du kom fram till så är kostnaderna på fjärrvärme speciell, se rapport från energiinspektionen längre ner. Kostnadsstrukturen på fjärrvärmen styr inte priserna utan det som styr priset är lönsamheten med att byta till alternativa värmekällor.

Nu har vi haft höga elpriserna som medför att alternativa värmekällor blir mer olönsamt som medför att fjärrvärmebolagen kan höja sina priser. Frågan är bara hur mycket bolagen kan höja priset utan att förlora för många kunder till alternativa värmekällor.

Gällande vilka faktorer som ligger bakom prisbildningen på fjärrvärmemarknaden noteras först att skillnader i kostnadsstruktur (dvs. styckkostnader) inte förklarar skillnader i prissättning mellan olika fjärrvärmeprisområden. Detta är intressant då det innebär att prissättning generellt har frikopplats från de prismodeller som gällde innan avregleringen av marknaden. Oredovisad analys indikerar vidare att styckkostnader inte har någon signifikant effekt även om analysen görs separat för de olika ägartyperna (kommunala, privata, samägda/statliga eller medlemsägda) eller om modellerna skattas separat för varje år.

Gällande relationen till priser på andra uppvärmningsalternativ (elpriset och installationskostnaden för bergvärmepumpar) indikeras framförallt en signifikant positiv relation mellan fjärrvärmepriser och installationskostnaden för bergvärmepumpar. Detta kan tolkas antingen som en efterfrågeeffekt eller som en strategisk reaktion från fjärrvärmebolagen. Tolkat som en efterfrågeeffekt innebär detta att en relativt högre kostnad för installation av bergvärmepumpar, allt annat lika, ger en ökad efterfrågan på fjärrvärme (substitut) och därmed en ökning i priset på fjärrvärme. Den positiva korrelationen mellan fjärrvärmepriser och installationskostnaden för bergvärme kan dock även tolkas som att när fjärrvärmebolag observerar ett högre pris/kostnad på en alternativ uppvärmningsform så ökar utrymmet för prisökningar på fjärrvärme utan att efterfrågan på fjärrvärme förloras. Utrymmet för att nyttja sin monopolsituation blir alltså större då konkurrerande uppvärmningsalternativ blir dyrare. Att volymen såld värme förändras relativt lite under perioden 2009–2019 (se Figur 2) talar för den senare förklaringen.

2 gillningar

Jag skulle gärna veta mer om hur du löst styrning av detta. Har du fått det automatiserat eller påverkar det ditt besvärskonto?

För den som vill se så har jag även räknat på nyinstallation av båda kraftslagen i den nedre uträkningen.

Att få det att lira är inte så komplicerat. I teorin ska det räcka med fungerande termostatventiler på radiatorerna och ett börvärde på lvp 1-2 grader över när de ska öppna. Säg att termostaterna är ställda på 20 grader och lvp på 22 grader. När lvp inte orkar och tempen går ner till 20 grader så hjälper fjärrvärmen till och när lvp sedan orkar tillbaka över 20 grader så stänger fjärrvärmen.

Kruxet är bara att ha fungerande termostatventiler och att de är korrekt inställda.

Vill man optimera ytterligare så sätter man bara en rumsgivare till fjärrvärmen med börvärde 20 grader så den kan kompensera kurvan upp och ner beroende på behov.

I övrigt så jobbar jag i branschen också och att byta från redan installerad fjärrvärme till värmepump skulle jag aldrig rekommendera. Som någon redan nämnt så kommer fjärrvärmecentralen att hålla för evigt i princip. Det är väldigt få saker som kan gå sönder och de byts relativt enkelt och billigt.

3 gillningar

Tack! Det skulle bara vara aktuellt som komplement till fjv och inte vara beroende av ett monopols prishöjningar.

Att räkna på 9% alternativkostnad är väldigt högt. Dels för att man inte tar hänsyn till skatten, men också för att risknivån för dessa investeringar är helt olika. Säkrare investeringar kommer se mycket sämre ut om man inte tar hänsyn till risken.

Sen är det förvisso rätt svårt att veta hur risken för den här investeringen är, i praktiken blir det att försöka förutspå risken att fjärrvärme sjunker i pris (alt. att elen blir mycket dyrare).

2 gillningar